ناسا ادعای وجود حیات فرازمینی در زهره را رد کرد

0 269

ناسا اعلام کرد داده‌های رصدخانه سوفیا (SOFIA) یافته‌های قبلی درباره وجود گاز فسفین در اتمسفر سیاره زهره را رد می‌کند؛ گازی که می‌توانست نشانه‌ای از وجود بالقوه حیات میکروبی در این سیاره باشد. در سال ۲۰۲۰ دانشمندان با اعلام کشف فسفین توسط فضاپیمای ژاپنی آکاتسوکی (Akatsuki) در اتمسفر زهره، مدعی احتمال وجود حیات در این سیاره شدند.

محققان تولید فسفین از فرآیندهای شیمیایی را که در سیاره‌های سنگی مانند زهره اتفاق می‌افتد، بعید دانسته و معتقد بودند این گاز در زهره نیز مانند زمین توسط موجودات میکروبی ایجاد می‌شود. اکنون تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط رصدخانه سوفیا هیچ شواهدی از وجود فسفین را در زهره نشان نمی‌دهد.

سیاره زهره ناسا
تصویر ماموریت ماژلان از زهره

رصدخانه سوفیا

سوفیا بر روی یک بوئینگ ۴۷۴ نصب شده و در ارتفاع حدودا ۱۳ کیلومتری از سطح زمین در لایه استراتوسفر جو قرار می‌گیرد؛ این امر موجب می‌شود تا رصدخانه بر فراز ۹۹ درصد اثرات مسدودکننده فروسرخ اتمسفر زمین استقرار یافته و رصد بسیار بهتر و دقیق‌تری را نسبت به تلسکوپ‌های زمینی انجام دهد.

داده‌های به‌دست‌آمده توسط این رصدخانه ناسا در طول سه پرواز انجام شد و وضوح بالای سوفیا آن را قادر ساخت تا آثار فسفین را در محدوده ۷۵ تا ۱۱۰ کیلومتری سطح سیاره زهره پایش کند؛ یعنی همان منطقه‌ای که آکاتسوکی رصد کرده بود. در نهایت دانشمندان اعلام کردند هیچ نشانه‌ای از وجود فسفین در این ناحیه مشاهده نشد و در نتیجه مطالعه فضاپیمای ژاپنی ناقص بوده است.

منبع sciencefocus
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=71404
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها