خزیدن مار آتشین روی خورشید!+ویدئو

1
زمان مطالعه: 2 دقیقه

فضاپیمای آژانس فضایی اروپا (ESA) تصویری از خورشید ثبت کرده است که یک رشته عجیب شبیه به مار روی سطح آن می‌خزد! بر اساس تصاویر مدارگرد خور‌شیدی (Solar Orbiter) این رشته از یک لکه خور‌شیدی نشات می‌گیرد؛ منطقه‌ای خنک‌تر در سطح خورشید که میدان مغناطیسی ستاره در آن پیچ خورده است.

طبق بیانیه ESA این رشته شبیه به مار، طی ۳ ساعت با سرعت ۱۷۰ کیلومتر در ثانیه روی صفحه خور‌شید چرخید. این اتفاق عجیب یک خروج جرم از تاج خورشیدی (CME) یا همان فوران پلاسمای داغ از جو فوقانی خورشید را به همراه داشت، از این رو دانشمندان معتقدند این دو پدیده ممکن است با یکدیگر مرتبط باشند. اگر علاقمندید بدانید فاصله خورشید تا زمین چقدر است کلیک کنید.

به گفته ESA نکته جذاب مار مورد اشاره این بوده که از یک منطقه فعال خورشیدی شروع شده است. منطقه مذکور پس از آن فوران کرده و میلیاردها تن پلاسما را به فضا پرتاب نموده است.

مار رشته‌ای روی خورشید!

دمای سوزان خورشید به این معنی است که تمام گازهای موجود در جو آن پلاسما، یک حالت فوق گرم از ماده هستند. این مار رشته‌ای، در اثر فعل و انفعال پلاسما با میدان مغناطیسی نامرئی خور‌شید ایجاد شده است. ESA در بیانیه خود اظهار دارد: «پلاسمای موجود در مار رشته‌ای طولانی از میدان مغناطیسی خورشید را دنبال می‌کند که از یک سمت خورشید به سمت دیگر می‌رسد.»

مار رشته‌ای خورشید
خورشید

داده‌های جمع‌آوری‌شده در مورد مار و فوران توسط مدارگرد خور‌شیدی و ماموریت تکمیلی کاوشگر خور‌شیدی پارکر (SPP) ناسا به دانشمندان کمک می‌کند تا فعالیت‌های خورشید و نحوه ایجاد آب‌و‌هوای فضایی را بهتر درک کنند که این امر بر سامانه‌های ارتباطی و ناوبری زمین تاثیرگذار است.

به 11 هزار فالوئر اینستاگرام اسپاش بپیوندید