خزیدن مار آتشین روی خورشید!+ویدئو

3 5,191

فضاپیمای آژانس فضایی اروپا (ESA) تصویری از خورشید ثبت کرده است که یک رشته عجیب شبیه به مار روی سطح آن می‌خزد! بر اساس تصاویر مدارگرد خور‌شیدی (Solar Orbiter) این رشته از یک لکه خور‌شیدی نشات می‌گیرد؛ منطقه‌ای خنک‌تر در سطح خورشید که میدان مغناطیسی ستاره در آن پیچ خورده است.

طبق بیانیه ESA این رشته شبیه به مار، طی ۳ ساعت با سرعت ۱۷۰ کیلومتر در ثانیه روی صفحه خور‌شید چرخید. این اتفاق عجیب یک خروج جرم از تاج خورشیدی (CME) یا همان فوران پلاسمای داغ از جو فوقانی خورشید را به همراه داشت، از این رو دانشمندان معتقدند این دو پدیده ممکن است با یکدیگر مرتبط باشند. اگر علاقمندید بدانید فاصله خورشید تا زمین چقدر است کلیک کنید.

به گفته ESA نکته جذاب مار مورد اشاره این بوده که از یک منطقه فعال خورشیدی شروع شده است. منطقه مذکور پس از آن فوران کرده و میلیاردها تن پلاسما را به فضا پرتاب نموده است.

مار رشته‌ای روی خورشید!

دمای سوزان خورشید به این معنی است که تمام گازهای موجود در جو آن پلاسما، یک حالت فوق گرم از ماده هستند. این مار رشته‌ای، در اثر فعل و انفعال پلاسما با میدان مغناطیسی نامرئی خور‌شید ایجاد شده است. ESA در بیانیه خود اظهار دارد: «پلاسمای موجود در مار رشته‌ای طولانی از میدان مغناطیسی خورشید را دنبال می‌کند که از یک سمت خورشید به سمت دیگر می‌رسد.»

مار رشته‌ای خورشید
خورشید

داده‌های جمع‌آوری‌شده در مورد مار و فوران توسط مدارگرد خور‌شیدی و ماموریت تکمیلی کاوشگر خور‌شیدی پارکر (SPP) ناسا به دانشمندان کمک می‌کند تا فعالیت‌های خورشید و نحوه ایجاد آب‌و‌هوای فضایی را بهتر درک کنند که این امر بر سامانه‌های ارتباطی و ناوبری زمین تاثیرگذار است.

منبع digiato
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=70991
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ناصر صمدی نمرور
ناصر صمدی نمرور
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

سلام من فاصله خورشید رو از سطح زمین حساب کردم 12124کیلومتر هست
و خورشید خیلی کوچیکه مریخ در همین نزدیکی ست
با اساتید اختر فیزیک دانشگاه پیام نور تبریز به بحث گذاشتم

فرشاد
فرشاد
1 سال قبل

ببین ۱۲ هزار کیلومتر یعنی اگه جاده بزنن تا خورشید و من با ۱۰۰ کیلومتر حرکت کنم ، فقط ۵ روز تو راهم برسم ، یعنی انقدر نزدیک ، شما چجوری حساب کردی ، خیلی دوست دارم بدونم

Siya
Siya
1 سال قبل

خورشید هم پشتش به ما هست..