ادعای عجیب ناسا درباره توده گاز متان بر فراز تهران

0 503

ناسا اعلام کرده توده‌ای از گاز متان به ابعاد نزدیک به پنج کیلومتر در جنوب تهران مشاهده شده است. آژانس فضایی آمریکا با استناد به تصاویر ماهواره‌ای می‌گوید این ابر غول‌آسا مربوط به یکی از مکان‌های دفع زباله کلان‌شهر تهران است. براساس این گزارش، ناسا تاکنون ۵۰ نقطه را به عنوان منشا انتشار گاز متان در جهان شناسایی کرده که مرکز پردازش و دفن زباله در جنوب تهران یکی از این نقاط است.

ناسا این تصاویر را با استفاده از ابزار امیت (EMIT) تهیه کرده که در ایستگاه فضایی بین‌المللی نصب شده است. امیت می‌تواند روی مناطق کوچکی به اندازه یک زمین فوتبال تمرکز کند و توانایی تشخیص وجود متان را نیز دارد.

در همین رابطه بخوانید: دانلود تصاویر ماهواره ای به روز

گاز متان تهران ناسا

کیت کالوین (Kate Calvin)، دانشمند ارشد ناسا، در این باره می‌گوید: «قابلیت تشخیص متان اضافی توسط امیت فرصتی مهم برای اندازه‌گیری و پایش گازهای گلخانه‌ای است که موجب تغییرات آب و هوایی می‌شوند.»

پاسخ شهرداری تهران

اما حسین حیدریان، معاون پردازش و دفع سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، در این باره اظهار می‌کند: «در مرکز آراد کوه ۶۰ سال است که زباله‌ها پردازش و دفن می‌شود و اگر به ایجاد ابر متان بود در این مدت نیز باید این ابر دیده می‌شد.»

او ادامه می‌دهد:‌ «در گذشته ما در آراد کوه دفن مطلق داشتیم که از دهه ۸۰ میزان دفن مطلق کاهش داشته و در حال حاضر بیشتر زباله‌هایی که به آراد کوه می‌رسد، پردازش می‌شود و بخش آلی زباله نیز را به صورت هوازی تبدیل به CO2 می‌کنیم و تولید متان به اندازه‌ای نیست که ابری ایجاد کند.»

حیدریان اضافه می‌کند: «اگر متان به تراکم ۱۵ درصد برسد منفجر می‌شود و به همین دلیل تراکم این گاز همیشه زیر ۵ درصد است که ابری در این میزان تراکم ایجاد نمی‌شود.» او با اشاره به طول ۵ کیلومتری ابر دیده شده نیز می‌گوید:‌ «با توجه به این که در منطقه جنوب تهران شاهد جریانات هوایی افقی و عمودی هستیم و وزش باد شدید وجود دارد، غلظت گاز نداریم و پراکنده می‌شوند.»

حیدریان معتقد است که چون اطلاعات ناسا بر اساس تصاویر ماهواره‌ای است شاید ابر مشاهده‌شده ابر متان نباشد که این موضوع باید بررسی شود، اما قطعا مربوط به مجموعه آراد کوه نیست و فعالیت‌های این مجموعه چنین ابری را ایجاد نکرده است.

منبع tabnak phys
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=70443
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها