کاهش سرمایهگذاری در شرکتهای زیرساخت فضایی
شرکت آمریکایی اسپیس کپیتال (Space Capital) گزارش فصلی خود از سرمایهگذاریهای انجامشده در صنعت فضایی را منتشر کرد که طبق آن طی سه ماهه گذشته ۲.۵ میلیارد دلار در شرکتهای زیرساخت فضایی سرمایهگذاری شده است؛ این رقم کاهش قابل توجهی نسبت به سال ۲۰۲۱ را نشان میدهد.
بر اساس این گزارش در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ سرمایهگذاران ۳.۴ میلیارد دلار در ۷۹ شرکت فضایی سرمایهگذاری کردهاند؛ این مبلغ در زمینههای زیرساخت، توزیع و برنامههای کاربردی هزینه شده است. در این میان شرکت اسپیسایکس با ۱.۹ میلیارد دلار معادل ۳۸ درصد از کل رقم مذکور، بیشترین سرمایه را جذب کرده است. همچنین ۵۳ درصد از سرمایهگذاری این دوره در بخش فضایی، به خدمات موقعیت، ناوبری و زمانبندی (PNT) سرازیر شده است.
هرچند بخش پرتاب در این مدت با اختلاف زیادی مهمترین حوزه صنعت فضایی بوده است، تحلیلگران در گزارش خود نکتهای را برای برجسته کردن نقش بازیکنان کوچکتر بیان کردهاند. این شرکتها از سال ۲۰۱۳ تاکنون ۳.۱ میلیارد دلار از کل ۵۴.۸ میلیارد دلار سرمایهگذاری را به خود اختصاص دادهاند که بیشتر آنها روی ایستگاهها، لجستیک و زیرساختهای مربوط به کره ماه متمرکز شده است. با سازمان فضایی ایران و شرایط کار در آن آشنا شوید.
عدم ادامه روند صعودی سال ۲۰۲۱
در سال ۲۰۲۱، سرمایهگذاریهای انجام شده روی صنایع نوظهور افزایش زیادی پیدا کرد و به ۱.۴ میلیارد دلار (۴۵ درصد از کل سرمایهگذاریها) رسیده بود، اما این روند در سال۲۰۲۲ ادامه پیدا نکرد و در سال جاری میلادی تاکنون، میزان سرمایهگذاری در صنایع نوظهور با سال ۲۰۲۰ برابری میکند.
با این وجود، اسپیس کپیتال تاکید میکند صنعت فضایی به دلیل ماهیت ضد چرخهای برنامههای دولتی و ارتباط نزدیک هوافضا با صنایع دفاعی، سرسخت و مقاوم است و اکنون شرکتهای آمریکایی بزرگی مانند AT&T و اپل نیز به دنبال استفاده از فناوریهای فضایی هستند.