اولین خورشیدگرفتگی قرن پانزدهم در ایران قابل رصد است

0 696

کارشناس نجوم از وقوع خورشیدگرفتگی جزئی در روز ۳آبان ماه خبر داد؛ رویدادی ۴ ساعته که بیش از ۲ ساعت آن در ایران قابل رویت است. محمد رنجبران درباره کسوف امسال گفت: «این خورشیدگرفتگی روز ۳آبان به وقت جهانی از ساعت ۹ صبح از شمال اروپا (جزیره ایسلند) آغاز و در ساعت ۱۳ در شمال اقیانوس هند به پایان می‌رسد. همچنین حداکثر گرفت در میانه روسیه با قدر ۸۶ درصد رخ می‌دهد.»

وی اظهار داشت: «این گرفت در اروپا، شمال افریقا، کل خاورمیانه و بخشی از هند اتفاق می‌افتد، اما در مقابل آمریکای شمالی و جنوبی، نیمه راست روسیه، آسیای شرقی و استرالیا نمی‌توانند آن را رصد کنند. »

کسوف

رصد خورشیدگرفتگی جزئی در ایران

رنجبران با بیان اینکه در بازه زمانی ۴ ساعته این خورشیدگرفتگی رصد آن در ایران هم امکان‌پذیر است، گفت: «کسوف جزئی در سراسر ایران قابل مشاهده است؛ حداکثر گرفت در خراسان شمالی و بجنورد با قدر ۶۹ درصد و حداقل گرفت در چابهار با قدر ۵۱ درصد است.» به گفته رنجبران، گرفتی که با آن روبرو هستیم مربوط به چرخه ساروس ۱۲۴ است که هر ۱۸ سال و ۱۱ روز یکبار رخ می‌دهد. برای آشنایی با نحوه رصد کسوف مطلب ما را در این باره بخوانید.

کارشناس نجوم ادامه داد: «کل گرفت در تهران ۲ ساعت و ۲۲ دقیقه بوده که شروع آن به وقت ایران ۱۳:۴۱ بوده و تا ۱۶:۰۹ دقیقه قابل رویت است. زمان اوج گرفت با قدر ۶۴ درصد در ساعت ۱۴:۵۸ خواهد بود. برای دیگر نقاط کشور هم نزدیک همین بازه زمانی اتفاق می‌افتد.»

وی تاکید کرد: «ایمنی رصد خورشید گرفتگی باید برای کلیه علاقه‌مندان مدنظر باشد، چرا که هر سهل‌انگاری موجب آسیب دائمی به چشم می‌شود. افراد تنها از عینک‌های استاندارد و مخصوص این کار برای نگاه مستقیم استفاده کنند.»

منبع mehrnews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=70299
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها