ماهواره ضد پارازیت هاتبرد به فضا پرتاب شد

0 2,355

شرکت اسپیس‌ایکس اولین ماهواره از جفت ماهواره پخش تلویزیونی هاتبرد را که گفته می‌شود برای مقابله در برابر ارسال پارازیت از سوی ایران طراحی شده است، به فضا پرتاب کرد. این ماهواره موسوم به هاتبرد ۱۳اف (Hotbird 13F) برای شرکت اروپایی یوتلست (Eutelsat) در مدار ژئو قرار گرفت و قرار است یک ماهواره دیگر به نام هاتبرد ۱۳جی نیز اواخر سال جاری میلادی روانه فضا شود.

یوتلست به دلایل امنیتی از اظهار نظر در مورد نحوه محافظت این دو ماهواره در برابر ارسال پارازیت خودداری کرد. این ماهواره‌ها قرار است جایگزین سه ماهواره قدیمی در موقعیت مداری ۱۳ درجه شرقی شوند که به ارائه خدمات تلویزیونی در خاورمیانه، اروپا و شمال آفریقا می‌پردازند. ماهواره‌های جدید دارای فناوری‌هایی هستند که در مقابل ارسال پارازیت از سوی ایران در سطح خاورمیانه حافظت می‌کنند.

ماهواره هاتبرد
نمای ماهواره هاتبرد ۱۳اف

ماهواره‌های جدید هاتبرد

توان الکتریکی ماهواره‌های جدید هاتبرد ۲۲ کیلووات است و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که امکان حمل محموله بیشتری دارند؛ در نتیجه این دو ماهواره همان ظرفیتی را در باند Ku ارائه می‌دهند که سه ماهواره کنونی هاتبرد فراهم می‌کنند. هاتبرد ۱۳اف و ۱۳جی ماهواره‌هایی با توان بالا هستند که شرکت اروپایی ایرباس دیفنس اند اسپیس (Airbus Defence and Space) وظیفه ساخت آن‌ها را برعهده دارد. این دو ماهواره با عمر طراحی ۱۵ سال و وزن ۴.۵ تن از باس یوتلست-نئو (Eurostar-Neo) بهره می‌برند.

گفتنی است ماهواره هاتبرد ۱۳اف روز ۱۵اکتبر (۲۳مهر) سوار بر ماهواره‌بر فالکون-۹ (Falcon-9) از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral) در ایالت فلوریدا به مدار زمین فرستاده شد.

منبع spacenews space.skyrocket
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=70200
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها