ایران کرسی خود را در اتحادیه بین‌المللی مخابرات از دست داد

0 295

ایران جایگاه خود را در شورای حکام اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) از دست داد. در انتخابات شورای اتحادیه بین‌المللی مخابرات و هیئت مقررات رادیویی که ۳اکتبر (۱۱مهر) در بخارست، پایتخت رومانی، برگزار شد کشورهای عضو این اتحادیه به ترکیب شورای ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۶ رای دادند و ایران نتوانست مانند چهار سال گذشته به عنوان یکی از اعضای شورای حکام انتخاب شود.

اتحادیه بین‌المللی مخابرات ارگانی است که نقاط ماهواره‌ای را به کشورها اختصاص داده یا از آن‌ها می‌گیرد و وظیفه قانون‌گذاری و مدیریت فضای فرکانسی را برعهده دارد. همچنین عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات، نیز اخیرا در خصوص فعالیت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران گفته بود استارلینک نمی‌تواند بدون مجوز کارش را در کشور ما آغاز کند و این موضوع از سوی ایران به ITU اعلام شده است. اکنون از دست دادن کرسی ITU می‌تواند روی این موضوع هم اثرگذار باشد.

در انتخابات ۳اکتبر در میان ۱۶ کشور آسیایی شرکت‌کننده، ایران با ۹۳ رای رتبه پانزدهم را به دست آورد. درنتیجه این انتخابات در منطقه E که مخصوص کشورهای آسیا و اقیانوسیه است، استرالیا، بحرین، چین، هند، اندونزی،‌ ژاپن، کره، کویت، مالزی، فلیپین، عربستان، تایلند و امارات متحده عربی اعضای چهار سال آینده شورای حکام شدند.

در همین رابطه بخوانید: تمدید ۳ ساله امتیاز یکی از نقاط مداری ایران

اتحادیه بین‌المللی مخابرات

وظایف و تاریخچه اتحادیه بین‌المللی مخابرات

این شورا با ۴۸ عضو از ۵ قاره نهاد حاکم بر اتحادیه است و برنامه‌های راهبردی و بودجه ITU را تعیین می‌کند؛ همچنین بر فعالیت‌ها و سیاست‌های این سازمان نظارت دارد، گروه‌های کاری را مدیریت کرده و پیش‌نویس برنامه‌های راهبردی و مالی را برای مجموعه بعدی آماده می‌کند.

اتحادیه بین‌المللی مخابرات، آژانس تخصصی سازمان ملل برای فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات است که همراه با ۱۹۳ کشور عضو و بیش از ۹۰۰ شرکت، دانشگاه و سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای، نوآوری در فناوری اطلاعات و ارتباطات را پیش می‌برد. از ۱۵۰ سال قبل این نهاد بین‌المللی وظیفه هماهنگی برای استفاده مشترک جهانی و همکاری‌‌های بین‌المللی در اختصاص مدارهای ماهواره‌ای و بهبود زیرساخت‌های ارتباطی در کشورهای در حال توسعه بر اساس استانداردهای جهانی را به عهده دارد.

اجلاس سران ITU هر چهار سال یک بار برگزار شده و در این اجلاس در مورد راهبردی‌ترین خط مشی‌های حوزه مخابرات تصمیم‌گیری می‌شود. در همین حال، قطعنامه‌های متعددی صادر، اسناد بسیاری امضا و اعضای شورای راهبری ITU هم هر چهار سال یکبار در همین اجلاس تعیین می‌شوند.

سال ۱۳۹۷ ایران توانسته بود با رای ۱۴۶ کشور و رای بالاتر از روسیه، آفریقای جنوبی، لهستان و آذربایجان یکی از اعضای شورای حکام شود و تصمیم داشت صدای کشورهای در حال توسعه باشد. پیش از آن هم در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ ایران به عضویت این شورا درآمده و دو بار هم پیش از انقلاب در این شورا عضویت داشت.

حذف وزارت ارتباطات ایران از عضویت در این شورا در حالی اتفاق افتاده که بیش از دو هفته است دسترسی به اینترنت در کشور با سختی امکان‌پذیر است. علاوه بر قطعی اینترنت همراه در ساعاتی از شبانه‌روز، فیلترینگ شدت گرفته و نرم‌افزارهای دیگری در این مدت به گروه سایت‌ها و برنامه‌های فیلترشده پیوسته‌اند.

منبع zoomit digiato titrebartar
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=69941
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها