ماهواره‌های استارلینک نامرئی می‌شوند!

0 8,583

شرکت اسپیس‌ایکس اعلام کرد نسل جدید ماهواره‌های استارلینک برای چشم غیرمسلح نامرئی خواهند بود. با این کار، تداخل ماهواره‌ها در رصد برای جامعه نجومی جهانی کاهش می‌یابد. طرح جدید اسپیس‌ایکس نصب یک لایه آینه‌ای روی ماهواره‌ها است که بیشتر نور منعکس‌شده خورشید را پراکنده می‌کند و در نتیجه این ماهواره‌ها به میزان کمی از زمین قابل مشاهده خواهد بود.

به گفته مسئولان اسپیس‌ایکس، این لایه آینه‌ای جدید بیش از ۱۰ برابر میزان روشنایی بازتابی را کاهش خواهد داد. همچنین این شرکت اعلام کرد از رنگدانه قرمز تیره به جای رنگدانه سفید روی سلول‌های خورشیدی ماهواره‌ها استفاده خواهد کرد تا سطح این لایه‌ها قابلیت بازتابی کمتری داشته باشند.

آرایه‌های خورشیدی استارلینک ۲.۰ خود را در زمان‌های خاصی از روز از خورشید دور خواهد کرد. به طور خاص در طول سایه‌مرز (Terminator) در حوالی غروب، آن‌ها آرایه‌های خورشیدی خود را به سمتی هدایت خواهند کرد تا ماهواره‌ها نور کمتری را به سمت زمین منعکس کنند. سایه‌مرز نشانگر مرز میان شب و روز در اجرام آسمانی است.

این اقدامات باعث می‌شود منظومه استارلینک در ارتفاع عملیاتی استاندارد خود برای چشم غیرمسلح نامرئی باشند. اسپیس‌ایکس همچنان در حال کار بر روی روش‌های کاهش انعکاس برای ماهواره‌هایی است که به تازگی وارد مدار شده‌اند.

اختلال در رصد به دلیل ماهواره‌های استارلینک

ماهواره‌های استارلینک همان‌قدر که با ایجاد دسترسی سراسری به اینترنت برای مردم مفید است، برای ستاره‌شناسان آزار دهنده است؛ چرا که رصدهای آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این ماهواره‌ها زمانی درخشان هستند که پنل‌های خورشیدی آن‌ها رو به زمین باشد. ماهواره‌های مذکور پنج سال در مدار خواهند بود و بعد از آن به جو سقوط می‌کنند و نابود می‌شوند. بنابراین آن‌ها یک معضل موقت برای اخترشناسان خواهند بود.

اخترشناسان و رصدگران آسمان بارها نسبت به استقرار تعداد زیادی از ماهواره‌های اینترنتی در مدار زمین طی اجرای پروژه استارلینک ابراز نگرانی کرده‌اند.

در همین رابطه بخوانید: عبور ماهواره‌های استارلینک در آسمان را تماشا کنید+فیلم

رصد ماهواره‌های استارلینک
ماهواره‌های استارلینک

از طرفی ایلان ماسک تاکید کرده بود که منظومه ماهواره‌ای استارلینک را هیچ‌کس نمی‌بیند؛ مگر اینکه از مسیر خود خارج شوند. با این حال ماسک تاکید کرد که از مشکلات احتمالی آگاه است و قول داد آن‌ها را حل و فصل کند.

مدیرعامل اسپیس‌ایکس اخیرا اعلام کرد که شرکت انتظار دارد بیش از ۴۲۰۰ ماهواره استارلینک را در مدت ۱۸ ماه آینده پرتاب کند. بیش از ۳ هزار ماهواره استارلینک در حال حاضر در مدار هستند. به گفته مسئولان اسپیس‌ایکس ماهواره‌های استارلینک تنها در چند ساعت اول پس از غروب، زمانی که کارهای نجومی اغلب روی دنباله‌دارها و سیارک‌های نزدیک به زمین انجام می‌شود، بیشتر قابل مشاهده هستند.

ناسا نیز قبلا هشدار داده بود که ماهواره‌های استارلینک می‌توانند توانایی آن‌ها را برای شناسایی یک سیارک بالقوه خطرناک که به سمت زمین می‌آید مختل کنند.