اولین ماموریت مشترک فضایی چین و امارات در ماه انجام می‌شود

امارات و چین طی اولین پروژه مشترک فضایی خود قصد دارند ماموریتی را در ماه انجام دهند. در تفاهمی که میان مرکز فضایی محمد بن راشد امارات متحده عربی (MBRSC) و آژانس فضایی ملی چین (CNSA) انجام شده است، کاوشگر ساخت امارات و شرکایش توسط فرودگر ساخت چین روی قمر زمین فرود خواهد آمد. چین در دهه گذشته، سه ماموریت قمری به انجام رسانده که همه آ‌ن‌ها موفقیت‌آمیز بوده است.

مناطق قابل سکونت ماه
ماه، قمر زمین

جزئیات ماموریت

MBRSC در حال حاضر با دو شریک بخش خصوصی بر روی ماموریت قمری امارات کار می‌کند که قرار است طی آن کاوشگر کوچکی با نام راشد (Rashid) اواخر سال جاری میلادی به ماه فرستاده شود. این کاوشگر رباتیک ۱۰ کیلوگرمی به وسیله حامل فضایی فالکون-۹ (Falcon-9) شرکت اسپیس‌ایکس روانه فضا خواهد شد و فرودگر هاکوتو-آر (Hakuto-R) شرکت ژاپنی آی‌اسپیس (ispace) آن را روی سطح ماه می‌نشاند. توافق مورد بحث جزئیات چندانی ندارد و نقش چین را در این ماموریت مشخص نکرده است.

راشد در منطقه‌ای موسوم به دریاچه رویاها (Lacus Somniorum) نزدیک به استوای ماه فرود خواهد آمد و انتظار می‌رود که این کاوشگر ۱۰ کیلوگرمی، سطح ماه و نحوه تعامل سطوح مختلف با ذرات ماه را مطالعه کند. راشد مجهز به دو دوربین با وضوح بالا، یک دوربین میکروسکوپی، یک دوربین تصویربرداری حرارتی و برخی ابزار دیگر بوده و در صورت موفقیت به عنوان کوچکترین کاوشگر فرودآمده روی ماه شناخته خواهد شد.

گفتنی است امارات و ژاپن سال گذشته میلادی با قرار دادن ماهواره‌ای در مدار مریخ برای مطالعه جو سیاره سرخ، همکاری‌های فضایی با یکدیگر را آغاز کردند.

منبع space tabnak