استفاده از فناوری‌های اینترنت بالنی گوگل برای ایجاد شبکه ارتباطات هیبریدی

0 207

استارت‌آپ آمریکایی آلیری (Aalyri Technologies) قصد دارد با استفاده از فناوری‌های پروژه بالن‌های اینترنتی شرکت گوگل یک شبکه ارتباطی هیبریدی (ترکیبی) توسعه دهد. پروژه گوگل موسوم به لون (Loon) که از بالن‌های استراتوسفری برای ارائه خدمات اینترنت استفاده می‌کرد، سال گذشته میلادی به دلیل مسیر طولانی‌ و پرریسک آن تعطیل شده بود. اکنون آلیری در حال تغییر کاربری نرم‌افزار شبکه گوگل جهت ایجاد ارتباطات پرسرعت است که از زمین به دریا، هوا و فضا گسترش می‌یابد.

البته این استارت‌آپ در طرح خود از بالن استفاده نمی‌کند. آلیری که برنده قرارداد ۸ میلیون دلاری از واحد نوآوری دفاعی (Defense Innovation Unit) ایالات متحده شده است، از ماهواره‌های تجاری و دولتی مستقر در مدارهای مختلف برای دستیابی به هدفش بهره خواهد برد. نرم‌افزار و فناوری شبکه نوری آلیری، فیبر زمینی را با لینک‌های فضاپایه، بی‌سیم و نوری برای ایجاد زیرساخت شبکه تلفیق می‌کند تا از تقاضاهای نظامی و تجاری پشتیبانی به عمل آورد.

در همین رابطه بخوانید: تصویربرداری از فضا به‌وسیله تلسکوپ بالونی

ماهواره کوانتومی مخابرات فضا

آلیری برا این منظور از فناوری‌هایی که در ابتدا توسط گوگل توسعه داده شده بودند، به عنوان بخشی از تلاش‌هایش جهت ایجاد اتصال بی‌سیم، فناوری ارتباطات لیزر جوی و یک پلتفرم نرم‌افزاری به منظور هماهنگ‌سازی شبکه‌ها در زمین، دریا، و فضا استفاده می‌کند. این فناوری‌ها استاندارد جدیدی را برای سازماندهی هوشمند، مدیریت و گسترش شبکه‌های مش (Mesh) در همه حوزه‌ها شامل زمین، دریا، هوا و فضا جهت ایجاد اتصال در همه جا تعیین می‌کنند.

شبکه مش چیست؟

یک شبکه مش شبکه‌ای از روترهای بهم پیوسته است که گره یا نود (Node) نام دارند. این نودها با اتصال به یکدیگر پوشش اینترنت را در یک منطقه گسترده تامین می‌کنند؛ امری که شبکه‌های خانگی رایج قادر به انجام آن نیستند. روتر (Router) نیز یک دستگاه الکترونیکی است که چندین شبکه کامپیوتری را از طریق ارتباطات سیمی یا بدون سیم به یکدیگر متصل می‌کند.

به گفته مسئولان استارت‌‌آپ مذکور، ترکیبی از فناوری شبکه آلیری و ارتباطات لیزری می‌تواند شبکه‌های ارتباطی را با ۱۵ میلیون لینک پشتیبانی کند.

منبع spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=69593
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها