فضاپیمای ناسا برای آزمایش نجات کره زمین یک سیارک را منحرف می‌کند

0 2,779

فضاپیمای دارت (DART) ناسا ۴مهر۱۴۰۱ به یک سیارک برخورد خواهد کرد تا روش انحراف سیارک‌های تهدیدزا برای زمین را آزمایش کند. اگرچه دارت هنوز فاصله زیادی با این سیارک به نام دیدیموس (Didymos) دارد، اولین تصویر خود را از فاصله ۳۲ میلیون کیلومتری آن ثبت کرده است. آزمایش مذکور با هدف تقویت سامانه‌های دفاع سیاره‌ای انجام می‌شود و به بررسی این موضوع می‌پردازد که آیا با برخورد فضاپیما به سیارک‌ها می‌توان مسیر حرکتشان را تغییر داد یا خیر.

ناسا طی این ماموریت می‌خواهد برای اولین بار تاثیر انرژی جنبشی برخورد فضاپیما در تغییر مسیر سیارک را امتحان کند. اگر برخورد اثربخش باشد، ممکن است در آینده فضاپیمایی با طراحی دارت در اندازه‌ بزرگ‌تر ساخته شود تا سیارکی نزدیک به زمین را منحرف کند.

این روش می‌تواند در صورت موفقیت به نجات کلیه جانداران کره زمین از مرگ قطعی منجر شود. البته دیدیموس و دیمورفوس (Dimorphos)، قمر کوچک این سیارک، هیچ تهدیدی برای زمین نیستند و صرفا مکانی آزمایشی برای اثبات فناوری اثر نیروی جنبشی محسوب می‌شوند.

سیارک‌ها با سرعت تقریبی ۳۴ کیلومتر بر ثانیه به دور خورشید می‌گردند. مهندسان ناسا نیز می‌خواهند با استفاده از روش تاثیر انرژی جنبشی سرعت سیارک را به میزان بسیار اندکی‌ (حدود چند سانتی‌متر بر ثانیه) تغییر دهند. در حال حاضر دیمورفس با سرعت ۳۰ سانتی‌متر بر ثانیه به دور دیدیموس می‌چرخد. این سرعت بسیار پایین‌تر از ۳۴ کیلومتر بر ثانیه است و به همین خاطر یک هدف تمرینی برای ناسا به حساب می‌آید.

در همین رابطه بخوانید: لحظه گذر یک سیارک خطرناک از کنار زمین را ببینید+تصاویر

ماموریت دارت ناسا

ناسا در ۳آذر۱۴۰۰ فضاپیمای مذکور را به‌ وسیله حامل فضایی فالکون-۹ (Falcon-9) شرکت اسپیس‌ایکس به فضا فرستاد. تصویری که فضاپیمای یادشده ثبت کرده، ترکیبی از ۲۴۳ تصویر جداگانه است که با تنها ابزار دارت به نام دراکو (DRACO) گرفته شده‌اند. این عکس دیمورفوس و دیدیموس را به‌ عنوان نقطه‌ای نورانی نشان می‌دهد.

ماموریت دارت ناسا
دیمورفوس و دیدیموس

در نهایت، دارت از دراکو استفاده می‌کند تا به‌ طور کاملا مستقل از کنترل‌کننده‌های زمینی، به‌ سمت محل برخورد خود حرکت کند؛ با این‌ حال، فعلا انسان‌ها مسئولیت هدایت فضاپیما را برعهده دارند. در سه هفته‌ آینده، تیم ماموریت از تصاویری که هر پنج ساعت یک‌ بار گرفته می‌شود، برای انجام سه مانور اصلاح مسیر استفاده خواهد کرد. آن‌گاه در مدت تقریبا ۲۴ ساعت مانده تا برخورد، دارت کنترل خود را برعهده خواهد گرفت تا نزدیک‌شدن نهایی‌اش را به‌ طور‌ دقیق اصلاح کند.

اندی ریوکین (Andy Rivkin)، اخترشناس دانشگاه جانز هاپکینز (Johns Hopkins University) آمریکا، می‌گوید: «با کوبیدن فضاپیما به یک سیارک خطرناک، می‌توانید مدار حرکت آن به دور خورشید را تغییر دهید.» البته دارت قرار نیست مدار دیدیموس را تغییر دهد، بلکه صرفا می‌خواهد روی سرعت دیمورفس تاثیر بگذارد. در نهایت نیز مشاهده‌های تلسکوپ‌های زمینی و داده‌های دریافتی از فضاپیما میزان موفقیت این برنامه را مشخص خواهند کرد.

منبع digiato gadgetnews zoomit
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=69581
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها