یک ریزسیاره به نام عکاس نجومی ایرانی نامگذاری شد

0 831

اتحادیه بین‌المللی نجوم (IAU) یک ریزسیاره را به نام بابک امین تفرشی، عکاس نجومی ایرانی، نامگذاری کرد. این ریزسیاره با ابعاد حدودا ۲ کیلومتر که اکنون به نام 276163 Tafreshi شناخته می‌شود، در سال ۲۰۰۹ توسط یک ستاره‌شناس آماتور به نام استفان کورتی (Stefan Kürti) اهل کشور اسلواکی مورد شناسایی قرار گرفت.

کورتی بیش از یک دهه است که تصاویر آرشیوی را جستجو می‌کند و از طریق یک پایگاه داده‌ رصدی عمومی به دنبال ریزسیاره می‌گردد که از توجه پژوهشگران دور مانده‌اند. مرکز بررسی ریزسیاره‌ها (Minor Planet Center) متعلق به IAU ابتدا این جرم آسمانی را به طور موقت 2002 LV62 نامگذاری کرد.

این مرکز مشاهده‌های دیگری را طی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ انجام داد که به طور قابل توجهی مسیر ریزسیاره را بهبود بخشید و موجب شد MPC در نهایت به آن عدد دائمی 276163 را اختصاص دهد. اکنون نیز این جرم کیهانی به نام عکاس نجومی ایرانی شناخته می‌شود. اگر به عکاسی نجومی علاقه دارید، مقاله ما را در این زمینه مطالعه کنید.

بابک امین تفرشی
بابک امین تفرشی

ریزسیاره 276163 Tafreshi

ریزسیاره 276163 Tafreshi که کشف آن با کمک تصاویر رصدخانه پالومار (Palomar) در آمریکا ممکن شد، هر ۵.۱ سال یک بار به دور خورشید می‌چرخد ​​و قطر آن تقریبا ۱۹۰۰ متر است. این جرم هیچ خطری برای زمین ندارد و جزو اجرام بالقوه خطرناک یا اجرام نزدیک به زمین طبقه‌بندی نمی‌شود.

ریزسیاره به آن دسته از اجرام نجومی گفته می‌شود که به طور مشخص نه یک دنباله‌دارند و نه از نظر اندازه سیاره هستند، ولی مداری مستقیم و واضح به دور ستاره میزبانشان دارند.

منبع digikala isna wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=69304
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها