ایلان ماسک از تاریخ بازنشستگی ماهواره بر فالکون ۹ خبر می دهد

0 518

در روزهای گذشته پیشرفته‌ترین مدل ماهواره‌بر فالکون ۹ (Falcon9) با عنوان بلوک ۵ (Block 5) به پرواز درآمد و سوالی که حالا در نظر علاقمندان به علوم فضایی شکل گرفته این است که این ماهواره‌برها تا چه زمانی به فعالیت خود ادامه خواهند داد.
ایلان ماسک (Ellon Musk)، مدیرعامل، اسپیس ایکس (SpaceX)، به‌تازگی در توییتر خود به این سوال پاسخ داده است:«اسپیس ایکس طی ۵ سال آینده احتمالا ۳۰ تا ۴۰ فالکون ۹ دیگر خواهد ساخت که در ۳۰۰ مأموریت به کار برده می‌شوند. پس از بازنشستگی فالکون ۹، ماهواره‌بر BFR ادامه مأموریت را بر عهده خواهد گرفت. هدف BFR فراهم کردن امکان سفر به ماه، مریخ و در نهایت سیارات خارج از منظومه شمسی است.»
ماسک پیش از این اعلام کرده بود که هر یک از این ماهواره‌برها توانایی استفاده مجدد برای ۱۰ تا ۱۰۰ مأموریت را دارند. با اعمال اصلاحات ساختاری قابل توجه و افزایش تجربه پرسنل اسپیس ایکس حالا زمان بازسازی هر راکت ماهواره‌بر به ۲۴ ساعت رسیده و طی ۱۴ روز می‌توان یک ماهواره‌بر را از پایه به صورت کامل توسعه داد.
در حال حاضر هزینه پرتاب هر فالکون ۹ بالغ بر ۵۰ میلیون دلار برآورد شده اما استفاده مجدد از ۳۰ ماهواره‌بر طی ۳۰۰ مأموریت این هزینه‌ها را تا حد قابل توجهی کاهش خواهد؛ دستاوردی که ماسک و شرکت‌های فضایی دیگری نظیر بلو اوریجین (Blue origin) از همان ابتدا به دنبال آن بوده‌اند.

در حالی که بسیاری از کشورهای جهان هنوز توانایی توسعه ماهواره‌برهای فضایی یکبار مصرف راهم ندارند، اسپیس ایکس به عنوان یک شرکت خصوصی تا پنج سال دیگر فالکون ۹ را از دور خارج خواهد کرد.
ماهواره‌بر BFR  که توانایی حمل ۱۵۰ تن بار را دارد، به جای مقر اصلی اسپیس ایکس در جزیره مصنوعی ترمینال آیلند لس آنجلس توسعه خواهد یافت. این ماهواره‌بر غول پیکر امکان سفر به دور مدار زمین را فراهم کرده و در صورت سوخت‌گیری مجدد در فضا، طی شش ماه به کره مریخ می‌رسد.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=6920
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها