خوشه ستاره‌ای چیست و چگونه می‌توانیم آن را ببینیم؟

2 216

احتمالا در آسمان دیده‌اید که ستاره‌هایی خیلی نزدیک به هم به شکل گروهی در کنار یکدیگر وجود دارند. آیا فکر کرده‌اید که آن‌ها چه هستند؟ در ادامه مطلب شما را با این اجرام موسوم به اجرام غیر ستاره‌ای آشنا خواهیم کرد.

حال احتمالا برایتان سوال پیش آمد که اجرام غیر ستاره‌ای یعنی چه‌؟ اجرام رصدی خارج از منظومه شمسی که تک ستاره نیستند، اجرام غیر ستاره‌ای اطلاق می‌شوند. به طور خلاصه و در مجموع، سحابی‌ها، خوشه‌های ستاره‌ای و کهکشان‌ها، اجرام غیر ستاره‌ای هستند. یکی از جذاب‌ترین اجرام غیر ستاره‌ای خوشه‌های ستاره‌ای بوده که در آسمان به شکل گروهی در کنار هم قرار دارند.

خوشه ستاره‌ای چیست؟

خوشه‌های ستاره‌ای به دسته‌ای از ستاره‌ها می‌گویند که در نزدیکی یکدیگر قرار دارند؛ معمولا هم‌جنس و هم‌سن هستند و از یک سحابی مادر متولد می‌شوند. سن ستاره‌هایی که در خوشه‌های سحابی قرار دارند، همه در یک رده بوده و مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها نیز شبیه به هم است.

خوشه‌های ستاره‌ای چگونه شکل می‌گیرند؟

بعضی از سحابی‌ها استعداد زایشی بالایی دارند و ستاره‌های زیادی از آن‌ها متولد می‌شود که خوشه‌های ستاره‌ای را شکل می‌دهند. دو دسته خوشه ستاره‌ای باز و کروی وجود دارد. تعداد و سن ستاره‌های خوشه‌های باز کم است؛ این ستاره‌ها فضای کمی را اشغال می‌کنند و در دیسک کهکشان قرار دارند.

در همین رابطه بخوانید: چند ستاره در کهکشان راه شیری و کل هستی وجود دارد؟

خوشه ستاره‌ای پروین
تصویر خوشه ستاره‌ای پروین (Pleiades)، یک خوشه باز

دسته دوم خوشه‌های ستاره‌ای، خوشه‌های کروی و پرجرم است که از دیسک کهکشان بیرون بوده و تعداد ستاره‌های زیاد و سن بالایی دارند.

خوشه هرکول
تصویر خوشه هرکول (M13)، یک خوشه کروی

شما در آسمان شب با آلودگی نوری پایین و متوسط می‌توانید بعضی از خوشه‌های ستاره‌ای را ببینید. تنها خوشه‌ای که در آلودگی نوری بالا دیده می‌شود، خوشه پروین است که به صورت ۷ ستاره در قالب یک گروه کوچک در کنار هم قرار دارند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=69191
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Eli
Eli
8 روز قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

زیباست

زهرا
زهرا
8 روز قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

خدا قوت.