کشف جت سیاهچاله‌ای که ۵۰ برابر بزرگ‌تر از کهکشان خود است!

0 1,051

ستاره‌شناسان یکی از بزرگ‌ترین جت‌سیاهچاله‌های جهان را کشف کردند که ۵۰ برابر بزرگ‌تر از کهکشان خود است. این سیاهچاله عظیم، جت‌هایی (فوران‌هایی) تا فاصله بیش از یک میلیون سال نوری و تقریبا با سرعت نور به بیرون پرتاب می‌کند. کهکشان آن با نام NGC2663 در فاصله ۹۳ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد و یکی از همسایه‌های کیهانی ما محسوب می‌شود.

در این مطالعه محققان دانشگاه سیدنی غربی (Western Sydney University) استرالیا با استفاده از آرایه مسیریابی کیلومتر مربع استرالیایی موسوم به اسکاپ (ASKAP)، امواج رادیویی یک جت ماده را که توسط یک سیاهچاله مرکزی از این کهکشان به بیرون پرتاب می‌شد، مشاهده کردند. این جریان پرقدرت از مواد حدود ۵۰ برابر بزرگ‌تر از خود این کهکشان است؛ به گونه‌ای که اگر چشمان ما می‌توانستند آن را در آسمان شب ببینند، بزرگ‌تر از ماه بود!

جت سیاهچاله

در حالی که ستاره‌شناسان قبلا چنین جت‌هایی را رصد کرده بودند، اما اندازه بسیار زیاد آن‌ها با وسعت بیش از یک میلیون سال نوری، آن‌ها را به یکی از بزرگ‌ترین جت‌های شناخته‌شده در کیهان تبدیل کرده است.

جت سیاهچاله

منظور از جت‌ سیاهچاله، پلاسمای موجود در سیاهچاله‌هاست. طی این پدیده جریان‌هایی از ماده در راستای محور چرخش یک جسم فشرده به فضا پرتاب می‌شوند. با نگاه کردن به نور ستارگان NGC2663 با یک تلسکوپ معمولی، می‌توان شکل بیضوی آن را که دارای ستارگانی تقریبا ۱۰ برابر تعداد ستاره‌های کهکشان راه شیری است، مشاهده کرد.

منبع isna bigbangpage