پیش‌بینی زمان نابودی زمین توسط خورشید

0 1,540

دانشمندان با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی گایا (Gaia) آژانس فضایی اروپا (ESA) پیش‌بینی کردند عمر خورشید به نیمه رسیده است و حدود ۵ میلیارد سال دیگر به پایان خود می‌سد. بر اساس این داده‌ها خورشید در حال حاضر ۴/۵۷ میلیارد سال سن دارد و نسبتا میانسال شمرده می‌شود.

خورشید در حالتی پایدار، هیدروژن را به هلیوم همجوشی می‌کند، اما این پایداری برای همیشه دوام نخواهد داشت، زیرا هیدروژنِ در حال همجوشی در نهایت از هسته خورشید شروع به تخلیه می‌کند و موجب ایجاد تغییرات عظیم و قابل توجه در فرآیند همجوشی خورشید می‌شود.

چنین تغییراتی شامل متورم شدن ستاره تا اندازه‌ای بسیار بزرگ‌تر از اکنون است که متعاقبا دمای سطح ستاره را کاهش می‌دهد و رنگ آن به قرمز تغییر می‌کند. با این حال، فرآیند دقیقی که طی آن این تغییرات رخ می‌دهد، به ترکیب شیمیایی یک ستاره و جرم آن بستگی دارد.

خورشید زمانی که تقریبا ۸ میلیارد سال عمر کند، به حداکثر دمای خود می‌رسد و پس از رسیدن به حداکثر دمای خود، طی چند میلیارد سال شروع به سرد شدن و افزایش اندازه می‌کند و زمانی که حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیارد سال سن داشته باشد، به یک ستاره غول سرخ تبدیل می‌شود. خورشید در مدت کوتاهی پس از تبدیل شدن به یک غول سرخ، شروع به از دست دادن جرم خواهد کرد تا اینکه در نهایت به یک کوتوله سفید کم‌نور تبدیل می‌شود.

تلسکوپ فضایی گایا

گایا در سال ۲۰۱۳ به فضا پرتاب شد تا برای اولین‌ بار با دقتی بسیار بالا اطلاعاتی را به ما بدهد که تا قبل از آن با وضوح بالا در دسترس نبود. این تلسکوپ فضایی به روش اخترسنجی، نقشه‌ای سه‌بعدی از بیش از دو ‌میلیون ستاره و یک‌ میلیارد جرم غیرستاره‌ای را بر اساس موقعیت اجرام و مدار آن‌ها ثبت می‌کند. در این روش موقعیت فضایی اجرام در گذر زمان ثبت می‌گردد و هرگونه تغییر و تحول در آن‌ها بررسی می‌شود.

تلسکوپ فضایی گایا

این ماموریت مهم شش هدف اصلی را در بر می‌گیرد؛ دیرینه‌شناسی راه شیری، ماده تاریک کهکشان راه شیری، یافتن جهان‌های جدید، رصد سیارک‌ها، فواصل ستاره‌ای و انبساط کیهان.

منبع isna digiato