دانشمندان اولین گیاه قابل رشد در مریخ را معرفی کردند

پژوهشگران اعلام کردند گیاه یونجه می‌تواند در خاک آتشفشانی که سطح مریخ را پوشانده است، زنده بماند و به عنوان یک کود برای رشد مواد غذایی مانند شلغم، تربچه و کاهو در آنجا استفاده شود. شن و غبار موجود در سیاره مریخ فاقد مواد آلی و میکروب‌های مفید و مملو از نمک‌ها و مواد معدنی است که باعث می‌شود بیشتر گیاهان برای بقا با مشکل مواجه شوند، اما مطالعات جدید دریچه‌ای را برای پیشرفت در عرصه کاشت محصولات باز کرده است.

طبق تحقیقات دانشمندان یونجه به همان اندازه‌ای که در خاک زمین رشد می‌کند، می‌تواند بدون افزودن کود اضافی، در مریخ نیز رشد کند. این آزمایش‌ها با استفاده از نمونه‌های خاک موجود از مریخ و نمونه‌های مشابه بر روی زمین انجام شد.

رشد گیاه در مریخ

با وجود این موفقیت دانشمندان، هنوز یک مشکل مهم وجود دارد؛ آب شیرین برای رشد این محصولات ضروری است. بر اساس آزمایش‌های بیشتر، پژوهشگران معتقدند آب شور موجود در مریخ را می‌توان با نوعی باکتری دریایی تصفیه نمود و سپس از طریق سنگ‌های آتشفشانی فیلتر کرد تا آب شیرین مورد نیاز برای رشد محصولات تولید شود.

رشد گیاه مریخ

محققان می‌گویند: «این نخستین بار است که ما استفاده تلفیقی از کود زیستی و میکروب را برای تصفیه موثر خاک سنگلیت بازالتی و شبیه‌سازهای آب شور برای منابع مناسب رشد گیاه گزارش می‌کنیم.» به گفته آن‌ها این مطالعه نشان می‌دهد که برای اهداف بلندمدت، می‌توان منابع آب و خاک را برای کشاورزی در مریخ و حفظ ماموریت‌های انسانی و سکونتگاه‌های دائمی تصفیه کرد. گفتنی است اسکان دادن انسان در سال‌‌های آتی از پروژه‌های معروف ایلان ماسک است.

رشد یونجه در مریخ برای استفاده به عنوان یک کود، مطمئنا هزینه کمتری نسبت به حمل یخچال‌های عظیم غذا در طول میلیون‌ها کیلومتر به سیاره سرخ خواهد داشت. با این حال، هنوز پرسش‌های بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد و انتظار می‌رود دانشمندان در تحقیقات آینده خود به آن‌ها پاسخ دهند.

منبع digiato gadgetnews