روسیه ماهواره خیام را با موفقیت به فضا پرتاب کرد+فیلم

0 328

روسیه ماهواره خیام را برای ایران توسط ماهواره‌بر سایوز (Soyuz) با موفقیت به فضا فرستاد. این عملیات روز ۹اوت (۱۸مرداد) ساعت ۱۰:۲۲ به وقت تهران از پایگاه فضایی بایکونور (Baikonur) در قزاقستان انجام شد و طی آن ماهواره خیام با بیش از نیم تن وزن و عمر طراحی ۵ سال به عنوان محموله اصلی همراه با ۱۶ ماهواره کوچک دیگر در مدار لئو در فاصله ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفتند.

مطابق اعلام سازمان فضایی ایران، خيام يك ماهواره سنجش از دور با قدرت تفکیک مکانی يك متر است. بر این اساس، با توجه به وزن بيش از نيم تنی ماهواره خيام و نيز درصد بسيار بالای موفقيت ماهواره‌بر سايوز، پرتاب اين ماهواره به كشور روسيه واگذار شد. سازمان فضایی اضافه کرده است: «با توجه به ضريب اطمینان بالای ماهواره‌بر سايوز در پرتاب و مدارگذاری ماهواره‌ها، بسیاری از کشورهای صاحب چرخه کامل فناوری فضایی نیز كه خود توانايی پرتاب ماهواره را دارند، از ماهواره‌برهای روسی استفاده می‌کنند.»

به گفته سازمان فضایی ایران، تصاویر ماهواره خیام برای ارتقای توانایی مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در حوزه‌های مختلف کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آبی، معادن و پایش مرزها و مدیریت حوادث غیرمترقبه استفاده می‌شود.

ماهواره‌بر سایوز

سایوز-۲ نسخه پیشرفته حامل فضایی سایوز است که آن را مرکز پراگرس راکت اسپیس (Progress Rocket Space Centre) و اداره طراحی خودکار شیمیایی (Chemical Automatics Design Bureau) هر دو متعلق به روسیه ساخته‌اند. ماهواره‌بر مذکور دارای چهار نسخه بوده که در این ماموریت از نسخه سایوز ۲.۱بی استفاده شد. سایوز ۲.۱بی قادر به حمل ۸۲۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو است.

سایوز-۲ یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای سوخت مایع با طول کلی ۴۶.۳ متر بوده و قطر مراحل اول و دوم آن به‌ترتیب ۲.۹۵ متر و ۲.۶۶ متر است. این ماهواره‌بر با وزن ۳۱۲ تن اولین بار در سال ۲۰۰۴ به فضا پرتاب شد و تاکنون بیش از ۱۴۰ ماموریت را به‌انجام رسانده که ۷ مورد آن ناموفق بوده است. هر بار پرتاب این ماهواره‌بر برای آژانس فضایی روسیه (Roscosmos) بین ۳۵ تا ۴۸.۵ میلیون دلار و برای شرکت اروپایی آریان‌اسپیس (Arianespace) ۸۰ میلیون دلار هزینه دربردارد.

منبع russianspaceweb wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=68812
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها