سازمان فضایی ایران ادعاها درباره کاربرد نظامی ماهواره خیام را رد کرد

1 1,342

سازمان فضایی ایران ضمن رد ادعاها درباره کاربرد نظامی ماهواره خیام توسط روسیه، اعلام کرد خیام، ماهواره‌ای سنجش از دور و متعلق به جمهوری اسلامی ایران است. بر این اساس، تمامی فرامین مربوط به کنترل و بهره‌برداری از آن از روز اول و بلافاصله پس از پرتاب توسط کارشناسان ایرانی مستقر در پایگاه‌های فضایی متعلق به وزارت ارتباطات در خاک ایران انجام و صادر خواهد شد.

مطابق اعلام روابط عمومی سازمان فضایی، مرکز هدایت عملیات ماهواره، ارسال فرامین و ایستگاه‌های اخذ داده‌های ماهواره خیام، تنها در خاک جمهوری اسلامی ایران و تحت مدیریت سازمان فضایی ایران است و مهندسان و محققان ایرانی در آن مستقرند. ارسال فرامین و دریافت اطلاعات از این ماهواره تماما طبق الگوریتم رمزنگاری‌شده‌ای که قبلا توسط محققان سازمان فضایی در آن تعبیه شده است، صورت می‌گیرد و در این فرآیند هیچ کشور دیگری امکان دسترسی به اطلاعات آن را نداشته و برخی شایعات منتشره در خصوص استفاده از تصاویر این ماهواره برای مقاصد نظامی سایر کشورها صحت ندارد.

روابط عمومی سازمان فضایی تاکید کرد: «با توجه به فعالیت‌ها و اهداف صرفا صلح‌آمیز و غیرنظامی سازمان فضایی ایران، تصاویر ماهواره خیام برای ارتقای توانایی مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در حوزه‌های مختلف کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آبی، معادن و پایش مرزها و مدیریت حوادث غیرمترقبه استفاده می‌شود و نیروهای دفاعی کشور برای رفع نیازهای خود مسیرهای اختصاصی و منحصر به فرد خود را به لحاظ فنی و راهبردی پیگیری می‌کنند.»

در همین رابطه بخوانید: ماهواره خیام با ماهواره‌بر روسی سایوز به فضا پرتاب می‌شود

در ادامه بیانیه این سازمان آمده است: «همان‌طور که مسیر توسعه ماهواره‌های بومی در کشور مسیری حذف و انکارناشدنی است، همکاری‌های بین‌المللی نیز نه تنها صنعت فضایی ایران را وارداتی نخواهد کرد، بلکه به زودی و با لطف الهی و عزم جدی محققین ایرانی، این صنعت در کشور تبدیل به یک صنعت صادرکننده خواهد شد.» بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان فضایی ایران، سایر ویژگی‌ها و موضوع‌های مربوط به ماهواره خیام توسط این سازمان متعاقبا اعلام خواهد شد.

ماهواره بر سایوز روسیه
ماهواره‌بر سایوز روسیه

ادعای روزنامه واشینگتن پست

گفتنی است به تازگی روزنامه واشینگتن‌ پست مدعی شده است روسیه قصد دارد از ماهواره خیام که این کشور برای ایران به فضا پرتاب می‌کند برای اهداف نظامی‌اش در اوکراین بهره ببرد. آژانس فضایی روسیه (Roscosmos)، تاریخ پرتاب این ماهواره را ۱۸مرداد اعلام کرده است. بر اساس ادعای این روزنامه، ماهواره خیام توانایی تهران برای جاسوسی از اهداف نظامی در سراسر خاورمیانه را تا حد زیادی افزایش می‌دهد، اما مسکو ابتدا قصد دارد از آن در جهت اهداف نظامی در جنگ اوکراین استفاده کند.

منبع isa
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=68791
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سعید
سعید
1 سال قبل

خیام فقط اسمش ایرانیه، اصلا به شما ارتباطی نداره