ادعای غربی‌ها درباره کاربرد نظامی ماهواره خیام

7 26,011

روزنامه واشینگتن‌ پست مدعی شد روسیه قصد دارد از ماهواره خیام که این کشور برای ایران به فضا پرتاب می‌کند برای اهداف نظامی‌اش در اوکراین بهره ببرد. آژانس فضایی روسیه (Roscosmos)، تاریخ پرتاب این ماهواره را ۱۸مرداد اعلام کرده است. بر اساس ادعای این روزنامه، ماهواره خیام توانایی تهران برای جاسوسی از اهداف نظامی در سراسر خاورمیانه را تا حد زیادی افزایش می‌دهد، اما مسکو ابتدا قصد دارد از آن در جهت اهداف نظامی در جنگ اوکراین استفاده کند.

واشنگتن‌پست همچنین مدعی است طبق توافق ۴ سال پیش میان ایران و روسیه برای ساخت ماهواره خیام، روسیه پذیرفت ماهواره کاناپوس وی (Kanopus-V) ساخت مسکو مجهز به دوربین با قدرت تفکیک مکانی بالا را به ایران بدهد تا تهران دسترسی به قابلیت‌های بی‌سابقه‌ای در نظارت بر تاسیسات حساس منطقه داشته باشد.

ماهواره خیام ایران

ماهواره خیام

این ماهواره از نوع سنجش از دور و دارای دقت بالای تصویربرداری با قدرت تفکیک مکانی یک متر است. سازمان فضایی ایران می‌گوید: «ارتقا بهره‌وری در حوزه کشاورزی، پایش دقیق منابع آبی کشور، مدیریت مخاطرات طبیعی، پایش تغییرات کاربری، ساخت‌وسازهای غیرمجاز و مقابله با جنگل‌خواری، پایش مخاطرات زیست محیطی، پایش معادن و اکتشافات معدنی، پایش مرزهای کشور و بسیاری از کاربردهای دیگر از جمله کاربردهای داده‌های دریافت‌شده از ماهواره خیام خواهد بود.»

منبع euronews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=68766
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
7 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ن ط .زضایی
ن ط .زضایی
1 سال قبل

چرا

ن ط .زضایی
ن ط .زضایی
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

واقعا بعضیها چقدراز سوادسیاسی سطح پایینی بدخوردارند. آیا روسیه باتوجه به حساسیتی که درهمیشه ایام نسبت به اوکراین و چند کشوری که اطرافشن و مورد برنامه ریزی امریکا در انقلابات مخملی بوده اند آیا منتظربوده که از ماهواره مذکور برای اهدافش استفاده کنه؟؟ روسیه در صنعت هوافضا جزو پیشروترینها محسوب میشه یک مقدار دقیقتر تخلیل داشته باشیم بد نیست.

خهه
خهه
1 سال قبل

روسیه آنقدر بدبخت که چشمش را به خيام دوخته و خودش هیچی نداره!!!

ایرانی
ایرانی
1 سال قبل

این ماهواره مطلقا به کشور جمهوری اسلامی ایران است و ایران مالک حقیقی این ماهواره می باشد ، حالا موضوعیت کاربردی آن هم چه غیر نظامی باشد چه نظامی ، به خوده ایران ربط داره ایران جزو کشور های منطقه و با اطلاعات بروز و حتی اطلاعات ساعتی نیاز دارد که ببیند در دور برش چه خبر هستش

طولابی
طولابی
1 سال قبل

به امیدروزی که خودمون بتونیم ازداخل خاک خودمون پرتاب کنیم

علی
علی
1 سال قبل

شما را سنه نه
شما ۴۰ سال پیش با ماهواره های جاسوسی تان کمک صدام می‌کردید برای کشتار زنان و کودکان ایران

سید مصطفی
سید مصطفی
1 سال قبل
پاسخ به  علی

40 سال پیش میگی. الان جدید بگو… 40 سال پیش تمام شد… 40 سال پیش روسیه اشتباه.. الان متحد شدیم… آسیا باید متحد… اروپا و آمریکا کور شود نتوان ببیند