ماهواره خیام با ماهواره‌بر روسی سایوز به فضا پرتاب می‌شود

0 889

روسیه اعلام کرد ماهواره خیام را که به سفارش ایران توسط شرکت‌های روسی ساخته است، به وسیله ماهواره‌بر سایوز (Soyuz) به فضا پرتاب می‌کند. بر اساس خبر آژانس فضایی روسیه موسوم به روسکاسموس (Roscosmos) این عملیات روز ۹اوت (۱۸مرداد) از پایگاه فضایی بایکانور (Baikonur) در قزاقستان انجام خواهد شد. در بیانیه روسکاسموس آمده است: «مطابق برنامه‌ریزی‌ها ماهواره‌بر سایوز ماهواره سنجشی خیام را همراه با ۱۶ ماهواره کوچک دیگر به مدار زمین منتقل می‌کند.»

این ماهواره که مالکیت آن در اختیار سازمان فضایی ایران است، با سنجنده‌های دقیق در طیف‌های مختلف، زیرساختی مناسب برای هوشمندسازی بخش‌های گوناگون کشور خواهد بود. ارتقای بهره‌وری در حوزه کشاورزی، پایش دقیق منابع آبی کشور، مدیریت مخاطرات طبیعی، پایش تغییرات کاربری، ساخت‌وسازهای غیر مجاز و مقابله با جنگل‌خواری، پایش مخاطرات زیست محیطی، پایش معادن و اکتشافات معدنی، پایش مرزهای کشور و بسیاری از کاربردهای دیگر از جمله موارد استفاده از داده‌های ماهواره خیام خواهد بود.

soyuz launch vehicle
ماهواره‌بر سایوز روسیه

مشخصات سایوز-۲

سایوز-۲ نسخه پیشرفته حامل فضایی سایوز است که آن را مرکز پراگرس راکت اسپیس (Progress Rocket Space Centre) و اداره طراحی خودکار شیمیایی (Chemical Automatics Design Bureau) هر دو متعلق به روسیه ساخته‌اند. حامل مذکور دارای چهار نسخه بوده که در این ماموریت قرار است از نسخه سایوز ۲.۱بی استفاده شود. سایوز ۲.۱بی قادر به حمل ۸۲۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو است. سایوز-۲ یک حامل دو مرحله‌ای سوخت مایع با طول کلی ۴۶.۳ متر بوده و قطر مراحل اول و دوم آن به‌ترتیب ۲.۹۵ متر و ۲.۶۶ متر است.

این حامل با وزن ۳۱۲ تن اولین بار در سال ۲۰۰۴ به فضا پرتاب شد و تاکنون بیش از ۱۴۰ ماموریت را به‌انجام رسانده که ۷ مورد آن ناموفق بوده است. هر بار پرتاب این حامل مورد بحث برای آژانس فضایی روسیه بین ۳۵ تا ۴۸.۵ میلیون دلار و برای شرکت اروپایی آریان‌اسپیس (Arianespace) ۸۰ میلیون دلار هزینه دربردارد.

 

منبع entekhab wikipedia sputniknews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=68714
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها