پرجرم‌ترین ستاره نوترونی تاریخ در کهکشان راه شیری کشف شد

دانشمندان با اندازه‌گیری جرم ستاره نوترونی PSR J0952-0607 دریافتند که این ستاره پرجرم‌ترین ستاره نوترونی کشف‌شده در تاریخ است. این تپ‌اختر که از نوع بیوه سیاه (Black Widow) است، ۲/۳ برابر خورشید جرم دارد و در هر ثانیه ۷۰۷ بار به دور خود گردش می‌کند. اگر این اکتشاف درست باشد، نظریه‌ای که بیان می‌کرد حد بالای جرم ستاره‌های نوترونی حدود ۲/۳ برابر خورشید است، صحیح خواهد بود و شرایط مناسبی را برای تحقیق روی این ستاره‌ها که در شرف فروپاشی قرار دارند، فراهم می‌کند.

دانشمندان از این طریق می‌توانند به درک بیشتری نسبت به وضعیت کوانتومی موادی برسند که این ستاره‌ها را ساخته‌اند. الکس فیلیپنکو (Alex Filippenko)، از دانشگاه کالیفرنیا، برکلی (University of California, Berkeley) آمریکا، می‌گوید: «ما می‌دانیم که مواد در تراکم هسته‌ای، مثلا در هسته اتم اورانیوم چگونه عمل می‌کنند. یک ستاره نوترونی شبیه یک هسته غول‌آساست، اما وقتی با جرمی به اندازه ۱/۵ برابر خورشید روبرو باشید که حدود ۵۰۰ هزار برابر جرم زمین است، دقیقا نمی‌دانیم که عملکرد مواد چگونه خواهد بود.»

ستاره نوترونی PSR J0952-0607

دانشمندان از قبل می‌دانستند که PSR J0952-0607 یک ستاره نوترونی جالب توجه در کهکشان راه شیری است. این ستاره تحت عنوان تپ‌اختر شناخته می‌شود. PSR J0952-0607 در واقع یک ستاره نوترونی است که با سرعت زیاد می‌چرخد و تابش‌هایی از قطب‌های آن بیرون می‌آید. اگر علاقمندید بیشتر درباره ستاره‌های کهکشان راه شیری بدانید کلیک کنید.

این ستاره‌ها می‌توانند فوق‌العاده سریع باشند. PSR J0952-0607 دومین تپ‌اختر پرسرعت در کهکشان راه شیری است که ۷۰۷ بار در ثانیه به دور خود می‌چرخد. سریع‌ترین تپ‌اختر شناخته‌شده ۷۱۶ بار در ثانیه به دور خود گردش می‌کند.

ستاره نوترونی PSR J0952-0607

این تپ‌اختر بیوه سیاه در نزدیکی یک ستاره دیگر قرار دارد و فاصله آن‌ها چنان کم است که میدان گرانشی قدرتمندش موادی را از ستاره همراه دریافت می‌کند. این مواد یک قرص برافزایشی می‌سازند که به دور ستاره نوترونی می‌چرخد و درون آن می‌افتد.

با فرض این که جرم ستاره‌های نوترونی استاندارد حدود ۱/۴ برابر خورشید باشد، PSR J0952-0607 به اندازه جرم کامل خورشید از ستاره همراه خود ماده دریافت کرده است. این سامانه دوتایی همچنین سازوکاری را نشان می‌دهد که در آن تپ‌اخترهای ایزوله بدون ستاره همراه می‌توانند نرخ چرخش میلی‌ثانیه‌ای داشته باشند. چون ستاره همراه J0952-0607 تقریبا از بین رفته و هنگامی که به‌ طور کامل بلعیده شود، این تپ‌اختر همچنان می‌تواند برای یک مدت طولانی سرعت بالای چرخش‌های خود را حفظ کند.