روسیه سال ۲۰۲۴ از ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج می‌شود

0 1,722

یوری بوریسوف (Yury Borisov)، رئیس آژانس فضایی روسیه (Roscosmos)، اعلام کرد این کشور پس از سال ۲۰۲۴ از ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج می‌شود و تا آن زمان به تمام تعهدات خود در قبال شرکایش عمل خواهد کرد. به گفته وی این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ یک ایستگاه روسی در مدار زمین احداث کند و آن را اولویت اصلی برنامه فضایی این کشور خواند. با این حال ناسا در واکنش می‌گوید: «تاکنون اعلامی رسمی از روسیه مبنی بر خروج از ایستگاه فضایی بین‌المللی دریافت نکرده است.»

روسیه و ایالات متحده از سال ۱۹۹۸ در کنار یکدیگر در ایستگاه فضایی بین‌المللی مشغول همکاری بوده‌اند. اما در ماه‌های اخیر و در پی تهاجم نظامی مسکو به اوکراین و وضع چندین دور تحریم‌های بی‌سابقه علیه روسیه توسط غرب، تنش‌ها بین روسیه و کشورهای غربی بالا گرفته است.

قطع همکاری‌های فضایی روسیه و آمریکا

اکتشافات فضایی یکی از معدود حوزه‌هایی بود که در آن همکاری میان روسیه و ایالات متحده علی‌رغم وجود تنش‌ها بر سر اوکراین وجود داشت. تنش‌ها زمانی میان آژانس‌های فضایی روسیه و آمریکا اوج گرفت که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، اعلام کرد تحریم‌ها علیه مسکو به خاطر جنگ بر ضد اوکراین، برنامه فضایی این کشور را هم شامل می‌شود.

همکاری‌ فضا روسیه آمریکا

در واکنش، رئیس آژانس فضایی روسیه ضمن تهدیدی تلویحی مدعی شده بود روسیه می‌تواند همکاری با آمریکا را در ایستگاه فضایی بین‌المللی متوقف کند؛ امری که سقوط آن به داخل خاک آمریکا یا اروپا را در پی خواهد داشت.

پیش‌تر دیمیتری راگوزین (Dmitry Rogozin)، رئیس سابق آژانس فضایی روسیه، گفته بود: «تصمیم به ترک ایستگاه فضایی بین‌المللی قبلا گرفته شده است». وی با انتقاد از تحریم‌های اقتصادی غرب علیه روسیه تهدید کرده بود که روسکاسموس همکاری خود با ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) را نیز متوقف خواهد کرد. کتی لودرز (Kathy Lueders)، مدیر بخش ماموریت فضایی ناسا، می‌گوید: «ناسا در حال بررسی راه‌هایی برای نگه‌ داشتن ایستگاه فضایی بین‌المللی در مدار بدون کمک روسیه است.» ناسا قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به ماموریت خود در ایستگاه فضایی ادامه دهد.

منبع euronews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=68545
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها