آسیب وارده به جیمز وب بیش از حد انتظار است

2 2,756

ریزشهاب‌سنگی که اواخر ما مه با یکی از ۱۸ آینه تلسکوپ فضایی جیمز وب برخورد کرده، آسیبی غیر قابل اصلاح و دائمی به آن وارد نموده که فراتر از انتظارات دانشمندان است. اگرچه این برخورد بزرگ‌تر از ضربه‌های پیش‌بینی‌شده طی آزمایش‌های زمینی است، اما مطابق اظهارات تیم جیمز وب، این تلسکوپ همچنان می‌تواند وظایف مورد نظر آن‌ها را انجام دهد.

تیم پشتیبانی جیمز وب اکنون تلاش می‌کند تا ببیند چطور می‌تواند برخوردهای بعدی را پیش‌بینی کرده و آسیب‌ها را کاهش دهد.

در همین رابطه بخوانید: تلسکوپ جیمز وب الان کجاست

مقاومت جیمز وب در برابر ریزشهاب‌سنگ‌ها

تعداد بسیاری زیادی شهاب‌سنگ کوچک در منظومه شمسی وجود دارد که خیلی از آن‌ها از یک دانه غبار بزرگ‌تر نیستند. آینه‌های تلسکوپ جیمز وب به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر ضربه‌ اجسام کوچک مقاومت می‌کنند.

در همین رابطه بخوانید: تلسکوپ جیمز وب چگونه جهان را در میلیاردها سال قبل کاوش می‌کند؟+عکس

جیمز وب آسیب شهاب‌سنگ
در سمت راست، وضعیت تلسکوپ فضایی جیمز وب در ۲۱ژوئن۲۰۲۲، پس از برخورد ریزشهاب‌سنگ بزرگ و در سمت چپ وضعیت مورد انتظار را می‌بینید

این تلسکوپ در اولین رصدهایش عمیق‌ترین تصویر کیهان را ثبت و در جو یک سیاره فراخورشیدی بخار آب پیدا کرد. جیمز وب تمام مراحل تاریخ اسرارآمیز کیهان از زمان بیگ‌بنگ و شکل‌گیری منظومه‌های ستاره‌ای با امکان پشتیبانی از حیات در سیاره‌هایی مانند زمین گرفته تا چگونگی تکامل منظومه شمسی را مطالعه خواهد کرد.

منبع digiato space