شناسایی یک سیگنال رادیویی عجیب شبیه ضربان قلب از یک کهکشان دور

1 1,224

ستاره‌شناسان یک سیگنال رادیویی عجیب و پایدار دریافت‌شده از یک کهکشان دوردست را شناسایی کرده‌اند که نظمی مانند ضربان قلب دارد! این سیگنال با نام FRB 20191221A هم‌اکنون طولانی‌ترین فوران رادیویی سریع (FRB) و دارای واضح‌ترین الگوی تناوبی بوده که تا به امروز شناسایی شده است.

فوران رادیویی سریع یک انفجار شدید از امواج رادیویی با منشا اخترفیزیکی ناشناخته است که معمولا حداکثر چند میلی‌ثانیه طول می‌کشد. سیگنال FRB 20191221A تا ۳ ثانیه یعنی تقریبا هزار برابر بیشتر از میانگین زمان فوران‌های رادیویی سریع شناخته‌شده ادامه داشت. پژوهشگران دریافتند که فوران امواج رادیویی مذکور هر ۰/۲ ثانیه در یک الگوی تناوبی واضح، شبیه به ضربان قلب تکرار می‌شوند.

در همین رابطه بخوانید: منبع سیگنال‌های مرموز اعماق کیهان؛ تمدن های فرازمینی یا عوامل طبیعی؟

منشا فوران رادیویی

دانیله میچیلی (Daniele Michilli)، از موسسه‌ اخترفیزیک و تحقیقات فضایی کاولی ام‌آی‌تی (MIT’s Kavli Institute for Astrophysics and Space Research) آمریکا، می‌گوید: «اجرام کیهانی زیادی در جهان وجود ندارند که سیگنال‌های کاملا متناوب منتشر کنند. نمونه‌هایی که ما در کهکشان خودمان می‌شناسیم تپ‌اخترهای (Pulsar) رادیویی و مگنتارها (Magnetar) هستند که می‌چرخند و تابش پرتویی شبیه به فانوس دریایی تولید می‌کنند. ما فکر می‌کنیم این سیگنال جدید می‌تواند یک مگنتار یا تپ‌اختر بسیار قدرتمندتر باشد.»

انفجار رادیویی سریع مرموز

در تجزیه‌و‌تحلیل الگوی فوران‌های رادیویی FRB 20191221A، میچیلی و همکارانش شباهت‌هایی با گسیل‌های تپ‌اخترهای رادیویی و مگنتارهای کهکشان راه شیری یافته‌اند، اما به‌ نظر می‌رسد FRB 20191221A بیش از یک میلیون‌ بار درخشان‌تر است.

زمین