دانلود مستند فضایی با زیر نویس فارسی

تصاویر فوق‌العاده جیمز وب از مشتری و حلقه‌های آن

1
زمان مطالعه: < 1 دقیقه

ناسا تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب را از سیاره مشتری، قمر و حلقه‌های آن منتشر کرد. عکسی که با فیلتر طول موج کوتاه از ابزار دوربین مادون قرمز نزدیک (NIRCam) تلسکوپ گرفته شده است، نوارهای سیاره مشتری و قمر اروپا (Europa) را نشان می‌دهد. در این تصویر، لکه قرمز بزرگ هم قابل رویت است، اما به دلیل نحوه پردازش عکس، متمایل به سفید به‌نظر می‌رسد.

با استفاده از دیگر فیلترهای ابزار NIRCam، در تصویر خروجی، علاوه بر اروپا، قمرهای تبه (Thebe)، متیس (Metis) و حلقه‌های سیاره مشتری دیده می‌شود.

جیمز وب و منظومه شمسی

تصاویر ثابت می‌کنند که جیمز وب می‌تواند اجرام نسبتا کم‌نور مانند حلقه‌ها و قمرهای اطراف سیاره‌های درخشان مانند مشتری و زحل را ببیند. این توانایی در جستجوی مداوم نشانه‌های احتمالی حیات در نزدیکی زمین سودمند خواهد بود.

جیمز وب
تلسکوپ فضایی جیمز وب

به‌ عنوان مثال، دانشمندان معتقدند اروپا و انسلادوس (Enceladus)، دارای اقیانوس‌های مایع در زیر پوسته‌های خود هستند که ممکن است از مواد مناسب برای وجود حیات فرازمینی برخوردار باشند. به‌گفته‌ ناسا، جیمز وب ممکن است بتواند این قمرها و فواره‌های آب بیرون‌آمده از زیر سطح آن‌ها را مشاهده کند.

گفتنی است جیمز وب در اولین رصدهایش عمیق‌ترین تصویر کیهان را ثبت و در جو یک سیاره فراخورشیدی بخار آب پیدا کرد.

منبع gadgetnews zoomit