آیا تولید سوخت از منابع مریخی امکان‌پذیر می‌شود؟

0 1,136

تیمی از موسسه فناوری ماساچوست (MIT) آمریکا در حال توسعه سامانه‌ای هستند که در آن طی ماموریت‌های مریخی، به جای آوردن سوخت از کره زمین، از منابع خود مریخ در جهت تولید سوخت استفاده می‌شود. در حال حاضر و با استفاده از آخرین فناوری‌های موجود بیش از ۲۵ هزار تن سخت‌افزار حامل فضایی و سوخت لازم است تا ۵۰ تن جرم بر روی سیاره سرخ فرود آید. بنابراین برای ماموریت‌های مریخی لازم است فضانوردان یاد بگیرند چگونه از منابع آن برای زندگی استفاده کنند.

کلوئه جنتگن (Chloe Gentgen)، سرپرست تیم پژوهشی، می‌گوید: «سامانه ما کاملا متحرک و یکپارچه است و هر جا که بهترین ذخایر یخ یافت می‌شود، سوخت را تولید می‌کند و آن را در جای لازم تحویل می‌دهد.»

در همین رابطه بخوانید: تصویر ناسا از یخ خشک در مریخ را ببینید

تولید سوخت در مریخ

پروژه آن‌ها شامل «کامیون بهره‌برداری از منابع محلی» (BART) و «راکتور خودران متحرک تولیدکننده برق» (MARGE) است که در آن BART و MARGE پشت سر هم روی مریخ فعالیت می‌کنند. BART تولید، ذخیره‌سازی، توزیع سوخت و MARGE تامین نیرو برای عملیات را بر عهده دارد.

برای ماموریت پیشنهادی این تیم، تعداد چهار BART و MARGE در منطقه آرکادیا پلانیتیای مریخ (Arcadia Planitia) به دنبال یک مریخ‌نورد به نام لیزا (LISA سرواژه Locating Ice Scouting Assistant) در جستجوی یخ با شرایط مناسب برای تولید سوخت می‌روند.

تولید سوخت مریخ
BART ،MARGE و LISA

این سامانه آب را از یخ‌های زیرسطحی مریخ جمع‌آوری و دی اکسید کربن را از جو سیاره سرخ استخراج می‌کند تا متان مایع و اکسیژن مایع را ترکیب نماید. سپس این مواد در دمای پایین تا زمان تحویل مستقیم به مخازن سوخت حامل فضایی ذخیره می‌شوند. از طرفی دیگر MARGE برای پشتیبانی از عملیات طولانی مدت در سیاره‌های دور، از طریق شکافت هسته‌ای انرژی تولید می‌کند.

کل سامانه مذکور دارای ۱۰۰ تن ظرفیت ذخیره‌سازی با ظرفیت تولید ۱۵۶ تن در سال است و تنها به ۳ فرود نیاز دارد.

منبع marsdaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=68229
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها