ناسا فهرست اولین اهداف جیمز وب را منتشر کرد

0 19,280

ناسا فهرستی از اولین اهداف تلسکوپ جیمز وب منتشر کرد که شامل سحابی‌ها، کهکشان‌ها و سیاره‌های فراخورشیدی خواهد بود. اولین تصاویر جیمز وب سه‌شنبه ۲۱تیر منتشر می‌شوند و نمایی بی‌سابقه از عمیق‌ترین نواحی کیهان را به نمایش خواهند گذاشت. به گفته بیل نلسون (Bill Nelson)، مدیر ناسا‌، یکی از عکس‌ها ژرف‌ترین تصویری خواهد بود که تاکنون از کیهان گرفته شده است.
تلسکوپ فضایی جیمز وب برای ثبت نخستین تصاویرش، اجرام و مناطق هدف خود در فضا را به مدت ۱۲۰ ساعت رصد و داده‌هایی ارزشمند جمع‌آوری کرد.

در همین رابطه بخوانید: اولین عکس‌های تلسکوپ جیمز وب دانشمندان را شگفت‌زده کرده است!

اولین اهداف تلسکوپ فضایی جیمز وب

سحابی شاه‌تخته یا کارینا (Carina)

شاه‌تخته یکی از درخشان‌ترین سحابی‌هایی بوده که در فاصله تقریبا ۷۶۰۰ سال نوری از زمین قرار گرفته است. سحابی‌ها ابرهای عظیمی از گاز و غبار کیهانی هستند که در آن‌ها ستاره‌های جدید شکل می‌گیرد.

سحابی کارینا جیمز وب
سحابی کارینا یا شاه‌تخته

سیاره فراخورشیدی WASP-96 b

WASP-96 b یک سیاره فراخورشیدی غول‌پیکر و بسیار داغ و اولین سیاره شناخته‌شده با اتمسفر عاری از ابر و همچنین نخستین سیاره‌ حاوی اثر کاملی از سدیم است. از آنجا که جرم این سیاره کاملا شبیه جرم زحل بوده، در دسته زحل داغ (Hot Saturn) قرار می‌گیرد.

سحابی حلقه جنوبی (Southern Ring Nebula)

سحابی حلقه جنوبی یا سحابی هشت انفجار که در فاصله ۲ هزار سال نوری از زمین قرار دارد، یک ستاره در حال مرگ را احاطه کرده است.

پنج‌قلوی استفان (Stephan’s Quintet)

این مجموعه کهکشانی فشرده، در صورت فلکی اسب‌ بالدار (Pegasus) واقع شده و متشکل از پنج کهکشان است که چهار مورد از آن‌ها به هم نزدیک هستند و انتظار می‌رود با یکدیگر ادغام شوند.

پنج‌قلوی استفان جیمز وب
پنج‌قلوی استفان

منطقه SMACS 0723

در این منطقه از فضا، خوشه‌های کهکشانی عظیمی قرار دارند که با بزرگ‌نمایی نور اجرام پشت خود، مانند عدسی عمل می‌کنند و نمایی ژرف از اجرام بسیار دوردست و جمعیت‌های کهکشانی ذاتا کم‌نور ارائه می‌دهند. به‌ لطف این پدیده که با عنوان همگرایی گرانشی (Gravitational Lens) شناخته می‌شود، می‌توان نخستین اجرام پدید‌آمده در جهان را دید. همگرایی گرانشی از نتایج نظریه‌ نسبیت عام اینشتین است و برای رویت کهکشان‌های دور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اهدافی که ناسا اعلام کرده است، توسط کمیته بین‌المللی دانشمندان ناسا، آژانس فضایی اروپا (ESA)، آژانس فضایی کانادا (CSA) و موسسه علوم تلسکوپ فضایی (Stsci) آمریکا که این تلسکوپ را مدیریت می‌کند، انتخاب شدند.

در همین رابطه بخوانید: تلسکوپ جیمز وب زنده

تلسکوپ فضایی جیمز وب

این تلسکوپ فضایی به تازگی فرآیند کالیبره و آزمایش کردن سومین ابزار علمی از چهار ابزار علمی اصلی خود یعنی طیف‌نگار مادون قرمز نزدیک (NIRSpec) را تکمیل کرده و تنها یک ابزار دیگر باقی مانده است. هر یک از تجهیزات وب دارای وضعیت‌های عملکردی مختلفی هستند که باید پیش از شروع فعالیت این تلسکوپ کالیبره شوند.

جیمز وب
تلسکوپ فضایی جیمز وب

جیمز وب به‌ منظور بررسی دوردست‌ترین بخش‌های جهان و رصد ستارگان و کهکشان‌هایی طراحی شده است که اندکی پس از بیگ بنگ شکل گرفتند. برای این تلسکوپ تقریبا ۱۰ میلیارد دلار هزینه شده و ساخت آن بیش از دو دهه به طول انجامیده است. جیمز وب سرانجام سال ۲۰۲۱ به فضا پرتاب شد و پیش از آنکه به مقصد نهایی‌اش در فاصله‌ تقریبا ۱٫۵ میلیون کیلومتری از زمین برسد، فرآیند پیچیده‌ باز شدن و تنظیم آینه‌ها را به منظور آمادگی برای رصد آغاز کرد.

منبع isna zoomit digiato