مدیریت ترافیک هوایی، ماهواره‌ای می‌شود

2 1,359

آژانس فضایی اروپا (ESA) سامانه‌ای را توسعه داده است که هواپیماها با استفاده از آن می‌توانند به ماهواره‌ها متصل شوند تا علاوه بر برقراری ارتباط ماهواره‌ای میان خلبانان و برج مراقبت، تمام داده‌های لازم پرواز در هر لحظه به هدایت‌کنندگان ترافیک هوایی منتقل می‌شود.

با استفاده از سامانه مورد بحث، خلبانان می‌توانند کوتاه‌ترین مسیر را برای پرواز انتخاب کنند؛ بدین ترتیب در میزان زمان پرواز و مصرف سوخت هواپیماها صرفه‌جویی خواهد شد. این آژانس فضایی سامانه خود موسوم به آیریس (Iris) را با مشارکت شرکت مخابرات ماهواره‌ای اینمارست (Inmarsat) بریتانیا توسعه داده است. آیریس ارتباطات بسیار امن و با پهنای باند بالا را میان خلبانان و برج مراقبت فراهم می‌کند.

در حال حاضر ارتباط خلبانان با هدایت‌کنندگان ترافیک هوایی اغلب به صورت صوتی یا با استفاده از فناوری‌های مخابراتی قدیمی صورت می‌گیرد که این امر باعث کاهش کارآمدی پروازها می‌شود، زیرا در چنین حالتی هواپیماها باید بیشتر از یکدیگر فاصله داشته باشند و به جای اینکه مستقیم‌ترین مسیر را برگزینند، از مسیرهای هوایی از پیش تعریف‌شده پرواز کنند. همچنین با این روش تمام داده‌ها می‌بایست به صورت صوتی به برج مراقبت انتقال یابند.

هواپیمای ایرباس

استفاده از آیریس در هوایپماهای ایرباس

سامانه آژانس فضایی اروپا فعلا قرار است در پروازهای شرکت هواپیمایی ایزی‌جت (easyJet) بریتانیا مورد استفاده قرار گیرد. آیریس با ۱۱ هواپیمای ایرباس A320neo استانداردسازی می‌شود که به تازگی تحویل ایزی‌جت داده شد‌ه‌اند و از نوامبر۲۰۲۲ پروازهایشان آغاز خواهد شد.

منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=67748
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فوزیه صحرائی
فوزیه صحرائی
11 ماه قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

چقدر عالی شد امیدوارم که هرچه زودتر این طرح موفق به پیشگویی زلزله شود🌹🌹🌹

کامیار
کامیار
1 سال قبل

همچین جهش هایی در علم واقعا لذت زیادی رو به آدم میده ،دمشون گرم که این روش رو اختراع کردن