دومین پرتاب ماهواره‌بر ذوالجناح انجام شد+ویدئو

3 12,816

دومین عملیات پرتاب ماهواره‌بر ذوالجناح به منظور اهداف تحقیقاتی انجام شد. به گفته سید احمد حسینی، سخنگوی وزارت دفاع، این ماهواره‌بر سه مرحله‌ای از نظر ویژگی‌های فنی، قابل رقابت با ماهواره‌برهای روز دنیاست که دارای دو مرحله سوخت جامد و یک مرحله سوخت مایع است.

وی با بیان اینکه عملیات مذکور یک پرتاب زیرمداری بوده است، تصریح کرد: «مرحله سوم توسعه این ماهواره‌بر ترکیبی با بهره‌گیری از اطلاعات حاصل از این پرتاب آغاز شده است.» گفتنی است ماهواره‌بر ذوالجناح در بهمن۱۳۹۹ برای نخستین بار با هدف دستیابی به فناوری قدرتمندترین موتور سوخت جامد در کشور مورد آزمایش قرار گرفته بود. بازنویسی برنامه ۱۰ ساله فضایی ایران در نقطه پایان

مشخصات ماهواره‌بر ذوالجناح

ماهواره‌بر ذوالجناح با ۲۵.۵ متر طول، حدود ۵۲ تن وزن دارد. دو مرحله نخست این ماهواره‌بر دارای سوخت جامد بوده و مرحله سوم آن از سوخت مایع بهره می‌برد. از منظر عملیاتی، ذوالجناح دارای توانی مشابه با ماهواره‌بر سیمرغ جهت تزریق مداری ماهواره‌هاست.

طبق اطلاعات رسمی منتشرشده، ذوالجناح قادر به پرتاب و تزریق ماهواره‌هایی با وزن ۲۰۰ کیلوگرم به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین است. مراحل اول و دوم ذوالجناح تقریبا مشابه بوده و با قطری معادل ۱.۵ متر، قادر به تولید نیروی رانشی در حدود ۷۵ تن هستند. مرحله سوم این ماهواره‌بر هم با قطر ۱.۲۵ متر مشابه مرحله دوم ماهواره‌بر سفیر است.

بهره‌مندی از سوخت جامد به جای مایع مزایایی چون کاهش جرم کل ماهواره‌بر، سادگی ساخت، کاهش هزینه و سهولت عملیات را موجب می‌شود. عدم نیاز به پایگاه پرتاب ثابت نیز از دیگر مزایای ماهواره‌برهای سوخت جامد است.

منبع defanews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=67729
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی رضا ی
علی رضا ی
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

درود هر ایرانی این را ببیند احساس غرور می کند من از سر شوق نفسم میگیرد.افرین ..این شد کار

امین
امین
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

درود برغیرتتان احسنت

ناشناس
ناشناس
1 سال قبل
پاسخ به  امین

چرا مراحل جداسازی و قرار گرفتن ماهوره‌ها با موشک ذوالجناح را نشان نمیدهند.