بزرگترین افسانه در مورد سیاهچاله که مردم آن را باور کرده‌اند!

0 599

در طول چند سال گذشته توجه زیادی به سیاه‌چاله‌ها شده است و گاهی مواقع نیز در صدر اخبار بوده‌اند. در سال ۲۰۱۹ تلسکوپ افق رویداد (EHT) توانست اولین تصویر از یک سیاه‌چاله را ثبت کند. سیاه‌چاله‌ها با گرانش فوق‌العاده خود حتی ستار‌ه‌ها را می‌بلعند، هرچند برخی باورهای اشتباه نیز در مورد آن‌ها شکل گرفته است. برای خواندن این افسانه‌های عجیب و جالب با ما همراه باشید.

به لطف تعداد بی‌شماری کتاب و فیلم علمی تخیلی، بسیاری از مردم گمان می‌کنند که سیاه‌چاله‌ها همچون اجرامی بسیار پرقدرت در سطح عالم حرکت کرده و هر چیزی را که بر سر راه آن‌ها قرار می‌گیرد، به درون خود می‌کشند! سیاه‌چاله‌ها نامرئی هستند و اگر به آن‌ها نزدیک شوید، زمان کند می‌شود؛ اما آن‌ها مانند یک جاروبرقی کیهانی نیستند که گرد و خاک درون فضا را به خود جذب کنند.

دلیل این موضوع هم این است که سیاهچاله‌ها نیز همانند زمین و هر جرم فضایی دیگر دارای نیروی گرانش هستند و همان‌طور که زمین به دور خورشید و ماه به دور زمین می‌چرخد، ممکن است سیاره‌ها نیز به دور یک سیاه‌چاله بچرخند. سیاه چاله چیست و شگفتی‌های آن کدامند؟ پیشنهاد می‌کنیم مقاله ما را در این باره بخوانید.

کریستینا اسمیت (Christina Smith)، اخترفیزیکدان، می‌گوید:« اگر روزی خورشید ناگهان ناپدید شود و به‌ جای آن یک سیاه‌چاله با دقیقا همان جرم قرار گیرد، زمین جذب سیاه‌چاله نخواهد شد! در واقع زمین بدون هیچگونه تغییری همچنان به حرکت در مدار خود ادامه می‌دهد». وی ادامه می‌دهد: «تصور کنید که به‌ جای زمین یک سیاه‌چاله با همان جرم قرار گیرد. سیاه‌چاله همان حجم را اشغال نخواهد کرد و به‌دلیل چگالی بالا تنها قسمتی از فضا به قطر دو سانتی‌متر را به خود اختصاص می‌دهد.»

در همین رابطه بخوانید: صدای شگفت‌انگیز یک سیاهچاله را بشنوید+ویدئو

سیاهچاله خفته
سیاهچاله

افق رویداد سیاه چاله

در لبه سیاه‌چاله نیز یک مرز فرضی به نام افق رویداد داریم که اگر چیزی (حتی نور)‌ از آن بگذرد، دیگری بازگشتی نخواهد داشت و اسیر سیاه‌چاله می‌شود. با وجود همه این‌ها، خمیدگی فضا زمان در اطراف سیاه‌چاله جدید تفاوتی با زمین نخواهد داشت. بنابراین اجرامی که بدون مشکل از کنار زمین رد می‌شوند، در حالت جدید نیز جذب سیاه‌چاله نخواهند شد.

از طرفی اجرامی که به سیاره زمین برخورد می‌کردند نیز به احتمال زیاد به‌ طور کامل از سیاه چاله رد می‌شوند، زیرا برای گیر افتادن باید از افق رویداد دو سانتی‌متری آن عبور کنند؛ اما چرا این گونه است؟ جواب این مسئله در جرم نهفته است. در مرکز هر سیاه‌چاله منطقه کوچکی با تراکم جرم بی‌نهایت به نام تکینگی وجود دارد. از طرفی نیروی گرانش نیز بر اساس میزان جرم یک شی به صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند.

بزرگترین افسانه مربوط به سیاه چاله‌ها نیز همین‌گونه رد می‌شود. در واقع نیروی گرانش آن‌ها تا مرز خاصی تاثیر‌گذار است و نمی‌توانند هر چیزی را که سر راه آن‌ها قرار می‌گیرد، به درون خود بکشند. این امر تنها زمانی رخ می‌دهد که جرم مربوطه از افق رویداد سیاه‌چاله بگذرد.

منبع gadgetnews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=67689
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها