آمریکا موتور حامل فضایی جایگزین موتورهای روسی می‌سازد

0 1,643

یک شرکت آمریکایی در حال توسعه موتور حامل فضایی برای پرتاب محموله‌های متوسط و سنگین است که می‌تواند به عنوان جایگزین موتورهای روسی RD-180 و RD-181 استفاده شود؛ این موتورها دیگر در دسترس ایالات متحده نیستند. موتور شرکت اورسا میجر (Ursa Major) یک موتور سوخت مایع است که قادر به تولید ۲۰۰ هزار پوند نیروی رانش در سطح دریا بوده و برای ماموریت‌های امنیت ملی ایالات متحده، پرتاب ماهواره‌های تجاری، ایستگاه‌های مداری و سایر ماموریت‌های فضایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این موتور با نام اَرووِی (Arroway) از معماری احتراق مرحله‌ای با سوخت اکسیژن مایع و متان بهره می‌برد. اورسا میجر اجزا و چیدمان آن‌ها را طوری طراحی کرده است که امکان توسعه اغلب قطعات موتور با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی فراهم می‌شود. مطابق برنامه‌ریزی‌ها آزمایش احتراق اَرووِی سال ۲۰۲۳ و تحویل آن سال ۲۰۲۵ انجام خواهد شد.

در همین رابطه بخوانید: طرح حامل فضایی که از بدنه خود به عنوان سوخت استفاده می‌کند

موتور موشک روسیه آمریکا
نمای موتور اَرووِی

توقف تحویل موتورهای RD-180 روسیه به آمریکا

روسیه مدتی پیش اعلام کرده بود تحویل موتورهای RD-180 به آمریکا را متوقف کرده؛ امری که در واکنش به وضع تحریم‌ها علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین صورت گرفته است. موتور‌ RD-180 قادر به تولید ۸۶۰ هزار پوند نیروی رانش در سطح دریا بوده و سوخت آن ترکیبی از RP-1 (نوع خاصی از نفت سفید) و اکسیژن مایع است.

آمریکا از این موتور نخستین بار در سال ۲۰۰۰ برای حامل فضایی اطلس ۳ ( Atlas III) استفاده کرد. ایالات متحده در حال حاضر از این موتورها برای مرحله اول حامل‌های فضایی اطلس ۵ (Atlas V) بهره می‌برد.

منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=67613
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها