آیا تلسکوپ بزرگ چین فرازمینی‌ها را کشف کرده است؟

0 321

بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان در چین سیگنال‌های عجیبی را شناسایی کرده که به گفته برخی پژوهشگران ممکن است از سوی موجودات فرازمینی باشد؛ اما این توضیح چقدر واقعیت دارد؟ این خبرها بر رصدهای تلسکوپ عظیم فست (FAST) متمرکز است. به گفته ژانگ تونجی (Zhang Tonjie)، محقق دانشگاه معمولی پکن (Beijing Normal University)، اعضای تیم تحقیقاتی در مورد فرازمینی‌ها پیش‌تر هنگام غربال کردن داده‌های جمع‌آوری شده‌ی فست، دو مجموعه از سیگنال‌های تامل‌برانگیز را مشاهده کرده‌اند.

ظاهرا سیگنال دیگری هم سال جاری میلادی در داده‌های جمع‌آوری‌شده از اهداف سیاره‌های فراخورشیدی دریافت شده است. البته ژانگ بر این احتمال تاکید کرد که سیگنال‌ها ممکن است نتیجه تداخل رادیویی باشند؛ بنابراین پیگیری مشاهده‌های فست همچنان ادامه دارد. این گفته‌ها درباره کشف سیگنال تمدن فرازمینی در حالی مطرح می‌شود که تیم مجموعه ستی (SETI) یا جستجو برای هوش فرازمینی واقع در آمریکا سال‌هاست در این حوزه فعالیت می‌کنند.

در همین رابطه بخوانید: خرید تلسکوپ خانگی

حیات تمدن فرازمینی

نظر محققان ستی درباره سیگنال رصدشده

بر همین اساس، دن ورتیمر (Dan Werthimer)،از مسئولان ستی، که با دانشگاه معمولی پکن همکاری می‌کنند این احتمال را که سیگنال‌های فست توسط بیگانگان فضایی با فناوری پیشرفته تولید شده باشد، منتفی دانست. او می‌گوید: «این سیگنال‌ها ناشی از تداخل رادیویی هستند؛ آن‌ها به دلیل آلودگی تلسکوپ‌های رادیویی زمینی روی می‌دهند و توسط هوش فرازمینی تولید نشده‌اند.»

ورتیمر افزود: «تمام سیگنال‌هایی که تاکنون توسط محققان ستی شناسایی شده‌اند، به وسیله تمدن خود ما ساخته شده‌اند و نه یک تمدن دیگر. با ساخته شدن ماهواره‌ها و فرستنده‌های بیشتر، رصدهای ستی از سطح سیاره زمین روزبه‌روز دشوارتر می‌شود و حتی اکنون استفاده از برخی باندهای رادیویی برای ستی عملا غیرممکن شده است.

به گفته ورتیمر شاید زمینی‌ها در نهایت ناچار شوند برای انجام پژوهش‌های ستی به نیمه دور ماه بروند، زیرا یک تلسکوپ رادیویی در پشت ماه در برابر همه آلودگی‌های رادیویی کره زمین محافظت می‌شود.

منبع digikala
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=67565
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها