چرا با نزدیک شدن به سیاهچاله‌ها گذر زمان کند می‌شود؟

15 7,279

برای اینکه متوجه شوید چرا زمان با نزدیک شدن به یک سیاهچاله کند می‌شود، باید ابتدا با مفهوم اتساع زمان آشنا شوید. آلبرت اینشتین که بسیار به فضا و زمان فکر می‌کرد، اولین فردی بود که به نسبی بودن زمان پی برد. او اعلام کرد که قوانین فیزیک در سرتاسر جهان ثابت هستند؛ اما مفاهیمی همچون سرعت یا حرکت، فضا و زمان این‌گونه نیستند و نسبی به حساب می‌آیند. نسبت به چه‌ چیزی؟ نسبت به فرد ناظر.

اینشتین معمولا در مورد قطار صحبت می‌کرد و توضیح داد که سرعت قطار در حال حرکت برای کسی که درون آن ایستاده است نسبت به کسی که در یک قطار دیگر به صورت موازی آن را دنبال می‌کند، بیشتر است. از نظر علمی، زمان به خاطر جایی که ناظر ایستاده تغییر نمی‌کند، بلکه تغییرات آن به خاطر گرانش است. دانشمندان با اندازه‌گیری زمان (با استفاده از ساعت‌های اتمی) در بالای ساختمان و در طبقه همکف و یا با با اندازه‌گیری زمان در یک ماهواره در حال گردش و در زمین این موضوع را ثابت کردند.

تابش هاوکینگ سیاهچاله سیاه چاله

بنابراین اگر گرانش می‌تواند باعث کند شدن زمان شود، با توجه به چگالی و گرانش بالای سیاهچاله، شدیدترین حالت اتساع زمان گرانشی در این پدیده‌های نابودگر رخ می‌دهد. ناسا به بررسی سیاهچاله‌‌ها پرداخت تا متوجه شود که چطور فضا و زمان با همدیگر تعامل می‌کنند. دانشمندان این سازمان توضیح دادند که اگر یک شی به سیاهچاله نزدیک شود، جریان زمان از نظر شخصی که بیرون سیاهچاله (خارج از تاثیر گرانشی) قرار گرفته است، کند می‌شود.

مثالی برای درک بهتر موضوع

به‌عنوان مثال اگر یک ستاره به سیاهچاله نزدیک شود و ما بتوانیم آن را با استفاده از تلسکوپ ببینیم، متوجه می‌شویم که سرعتش کم و کمتر شده تا اینکه در زمان متوقف می‌شود. در واقع ما هیچ‌ وقت افتادن ستاره درون سیاهچاله را نخواهیم دید؛ اما از منظر ستاره، زمان به صورت عادی پیش می‌رود. بر اساس نظریه نسبیت اینشتین، زمان به خاطر نیروی گرانش در نزدیکی هر جرم بزرگی کند می‌شود. به این پدیده اتساع زمان گرانشی می‌گویند که البته در نزدیکی سیاهچاله به شکل فزاینده‌ای شدت می‌گیرد.

منبع gadgetnews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=67540
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
15 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Alfa
Alfa
2 ماه قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

بعد از رفتن به داخل سیاهچاله دو راه دارید یکی سفید چاله و دیگری کرم چاله . از، راه سفید چاله می توانی باز گشت کنید واز راه کرم چاله سفر به زمانی دیگر!

حمیدرضا
حمیدرضا
8 ماه قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

نور قابل درکه چون گرما داره و قابل دیدنه جاذبه هم بدلیل افتادن و برخورد اجسام قابل درکه یک سر قضیه نوره که افتادن اجسام رو میتونیم ببینیم و حاذبه رو درک کنیم اما زمان رو فقط از طریق پیر شدن و کهنگی اجسام و مواد میتونیم بفهمیم سرعت و کندی زمان رو چون به صورت نیرو و ماده نمیتونیم درکش کنیم نه به صورتهای حسی مثل دیدن و شنیدن فقط از روی اثری که رو اجسام میزاره قابل درکه یا نیرکی جاذبه که نور رو خم و سرعتشو کم میکنه مثال خورشید گرفتگی رو میزنم که جاذبه فوق العاده خورشید نور ستارگانی مثل شباهنگ رو که دقیقا با مختصات دقیق ستاره شناسی پشت خورشید واقع شده و در واقع در دنیای واقعی ما نباید ببینیمش اما ما میبینیم که در هنگام کسوف این ستارگان رو در آسمان کنار خورشید میبینیم اما در مورد زمان چون زمان جرم نیست یا ماده نیست چرا این اتفاق می افته؟؟؟؟؟

حمیدرضا
حمیدرضا
8 ماه قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

این جوری که من متوجه شدم هر چه از منبع جاذبه دور تر بشیم زمان تندتر میگذره این راجب مثال حرم جیزه هست که ۲۴ میلیون تن وزن داره کسایی که نزدیکش هستند زمان کندتر میگذره اونهایی که دور هستن ازش زمان سریعتر میگذره پس چرا تو ایستگاه فضایی برعکس هست زمان کندتر هست از روی منبع جاذبه یعنی زمین که تریلیونها تن وزنشه؟

ستاره
ستاره
1 سال قبل

اگربتوان با کمک اهنربا دریک فضای محدود میدان مغناطیسی شدید ایجاد کنیم البته درحدی که یک موجود زنده رابتوان در آن زنده نگه داشت و اتفاق گذر زمان وتغییر موجود زنده را در آن اندازه گرفت. محیطی مشابه سیاه چاله

سیاوش
سیاوش
1 سال قبل

دیدید میگن فلان ستاره ده هزار سال نوری فاصله داره، یعنی اگه با سرعت نور حرکت کنی به طرفش ده هزار سال دیگه میرسی، ولی همون لحظه موقع حرکت به زمین نگاه کنی در حالی که دور میشی. همه چی متوقف میشه در نگاه تو، چون داری هم زمان با نوری که دریافت میکنی دور میشی، در عین حال اگه به ستاره ای که بهش داری نزدیک میشی با سرعت نور زمان در چرخش ستاره رو اندازه سرعت نور به جلو میبینی، چون با اون سرعت داری نورشو سریعتر میگیری. گرانش سیاهچاله هم رو سرعت نور تاثیر داره، اگه ستاره ای بتونه از سیاهچاله ای دور بشه سرعت زمانشو ما بیشتر می‌بینیم، و برعکس….. نمیدونم گرفتید یا نه خخخخ

حمیدرضا
حمیدرضا
8 ماه قبل
پاسخ به  سیاوش

دور شدنشو متوجه شدم اما نزدیک شدن به ستاره رو نه یعنی ۱۰ هزار سال نوری میرسیم اما سریعتر چون نور ستاره رو سریعتر دریافت میکنیم ؟یعنی از نظر زمینیها ۱۰ هزار سال نوری دیگه میرسیم اما از نظر خودمون سریعتر؟؟

امیر
امیر
1 سال قبل

دقیقا وقتی تو یک بیابان در یک کیلومتری جاده به حرکت خودرو نگاه کنید کندحرکت می کند با اینکه سرعتش نزد راننده یاکسی که کنار جاده باشه بالاست یعنی سرعت ماشین بسیار بالاست ولی از چند کیلومتری که به جاده نگاه میکنی خودرو کند حرکت میکند

یه بنده خدا 😐
یه بنده خدا 😐
1 سال قبل
پاسخ به  امیر

چه مثال خوبی بود✨ فهمیدم منظورش چیه 🌹

حمیدرضا
حمیدرضا
8 ماه قبل
پاسخ به  امیر

کندی سرعت رو هم میشه در آسمان هم دید سرعت سیارات و ستارگان بزرگ بخاطر مسافت و دوری بسیار زیاد سرعت نورو هم پوشانی میکنن یعنی در آسمان دیگه قانونها و معادلات زمینی بهم میخوره و خود همین مسافت طولانی سرعت نور رو ناچیز میکنه یعنی بر سرعت نور قلبه میکنه یا یه جورایی با اون برابری میکنه تا نور بخواد از اون ستاره به زمین برسه سالهای نوری رو باید طی بکنه و در صورتی که شاید اون ستاره در اونجا نباشه و به جای دیگه اسمان مثلا ما وسط آسمان ستاره ای رو میبینیم اما اون ستاره سالها قبل از اون مکان به سمت غرب آسمان نقل مکان کرده باشه و سرعت نقل مکانش از سرعت نوری که با توجه به فاصله ستاره تا زمین بیشتر باشه اما باز هم ما همچنان ستاره رو ثابت و بی حرکت میبینیم و در واقع گزشته آسمان رو میبینیم یعنی اسبها اومدن و در صحرا گردو خاک کردن و رفتن ما فقط گردو غبارشو مشاهده میکنیم یعنی همان نور نقش گردو غبار رو بازی میکنه یا زمانی که درون یک ماشین هستیم به کوه یا ماه و ستارگان اسمان که در دوردستها هستن نگاه میکنیم انگار به دمبال ما با سرعت ماشین همراه ما حرکت میکنند اما اجسام نزدیکتر با سرعت بیشتری از دید ما گزر میکنند و یه حالت چرخشی از فواصل دور تا فواصل نزدیک بوجود میاید گویی که زمین در حال چر خش دیده میشود این صحبت نور است اما سرعت ماشین که از دور دیده میشه انگار حرکت نمیکنه رو راجب زمان مثال زدی رو درک نکردم من حس میکنم حرکت نکردنش بخاطر سرعت نور نیست بخاطر پرس پکتیوه یعنی اندازه اجسام نسبت به فاصله اوناها تا فاصله بیننده که یه نوع خطای دید هم محسوب میشه

آرش
آرش
1 سال قبل

سایتتون بسیار عالی هست و از اینکه به وقت مخاطبانتون ارزش قائل هستین سپاسگذارم

خل خلی
خل خلی
1 سال قبل

سلام نمی دونم من خنگم یا موضوع خیلی پیچیده است ولی من بارها این موضوع نسبیت زمان را خونده ام ولی هیچ وقت نفهمیدم چطور میشه گذر زمان توی یک جهان هستی برای دو نفر متفاوت بگذره

نورمن
نورمن
1 سال قبل
پاسخ به  خل خلی

سلام، زمان در ایستگاه فضایی بین المللی نسبت به زمین کمی آهسته تر میگذره و اگر در زمین ۲۴ ساعت برای یک انسان طی شود در ایستگاه فضایی مثلا می‌شود ۲۳ ساعت ۵۹ دقیقه ۵۹ ثانیه و ۵۹ صدم ثانیه، که اتساع زمان نیز شناخته میشود، این مورد را بسط دهید.

آرش
آرش
1 سال قبل
پاسخ به  نورمن

موضوع اینه که چرا باید این اتفاق بیفته

فرشید
فرشید
1 سال قبل
پاسخ به  خل خلی

توی جهان هستی!؟😳
زمان حتی تو ی مکان کوچیک هم می تونه برای اونی که زیر هست کندتر از اونی که رو هست بگذره، چون زیریه به زمین نزدیکتره و گرانش بیشتری حس می کنه …

ناصر
ناصر
1 سال قبل
پاسخ به  خل خلی

داداش یه مثال ساده میزنم قشنگ متوجه میشی.
الان تو تو یه باغ ویلای فوق لاکچری نشستی با دوستات و داری از منظره و خورد و خوراک اوج لذت را میبری و یکی دیگه زیر آفتاب سوزان در زمین کشاورزی شدیدا داره کار میکنه حالا فک کن ببین زمان واسه تو که زیر کولر گازی و استخر و و سونا و کباب و ……. راحت میگذره یا اون کشاورز نگون بخت زیر آفتاب؟؟؟؟؟؟