فضاپیمای چینی به دنبال یافتن سیاره‌های فراخورشیدی قابل سکونت

0 458

چین قصد دارد با پرتاب یک فضاپیما به جستجوی سیاره‌های فراخورشیدی قابل سکونت نزدیک منظومه شمسی بپردازد. این ماموریت به وسیله روشی موسوم به اسکن تغییر در سرعت شعاع ستاره‌ها توسط سیاره‌های در حال چرخش به دور آن انجام می‌شود و هدف از آن ارزیابی مشخصاتی مثل جرم سیاره‌های مذکور و فاصله آن‌ها از ستاره است.

اگر ستاره‌ای سیاره یا سیاره‌هایی داشته باشد، به دور یک مرکز سنگینی سراسری می چرخد ​​که در مرکز آن قرار ندارد؛ از این رو به نظر می‌رسد که شعاع ستاره در حال تغییر است.

اگرچه ماموریت مذکور با نام بررسی سیاره‌های فراخورشیدی قابل سکونت نزدیک (CHES سرواژه Closeby Habitable Exoplanet Survey) نمی‌تواند سطح این سیاره‌ها را مطالعه کند، اما قادر به اندازه‌گیری جرمشان خواهد بود. این ماموریت نشان می‌دهد کدام سیاره‌ها می‌توانند میزبان حیات باشند و کدام سیاره‌ها قطعا نمی‌توانند از حیات پشتیبانی کنند.

سیاره‌های با جرم بیشتر، جو ضخیم‌تری نسبت به زمین را به سمت پایین می‌کشند و احتمالا حاوی گازهایی مانند هیدروژن و هلیوم هستند که در به دام انداختن گرما قوی عمل می‌کنند.

ماموریت بررسی سیاره‌های فراخورشیدی قابل سکونت نزدیک
فضاپیمای چس

این ماموریت فضایی چند ستاره را مطالعه می‌کند؟

جی جیانگ‌هویی (Ji Jianghui)، محقق آکادمی علوم چین (Chinese Academy of Sciences)، می‌گوید: «تا امروز، بیش از ۵ هزار سیاره فراخورشیدی کشف و تایید شده است که حدود ۵۰ مورد از آن‌ها مشابه زمین بوده و در منطقه قابل سکونت قرار دارند، اما بیشتر آن‌ها صدها سال نوری از زمین دور هستند.» این در حالی است که فضاپیمای مذکور حدود ۱۰۰ ستاره شبیه به خورشید در فاصله ۳۲ سال نوری را رصد خواهد کرد.

منبع space tasnimnews wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=67396
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها