آیا ماه میلیاردها سال آب از زمین جذب کرده است؟

5 5,995

یک نظریه جدید در میان دانشمندان ژئوفیزیک درباره منشا آب موجود در کره ماه ارائه شده مبنی بر اینکه یون‌های اکسیژن و هیدروژن خارج‌شده از اتمسفر زمین ممکن است موجب تشکیل مولکول‌های آب در این کره شده باشند. در کره ماه مولکول‌های آب و همچنین یخ وجود دارد، اما چنین آبی چگونه وارد این جرم آسمانی شده است؟

مقداری از این آب ممکن است بر اثر برخورد سیارک‌ها و شهاب‌سنگ‌ها ایجاد شده باشد، ولی تحقیق جدید حاکی از آن است که آب کره ماه شاید منشا دیگری از جمله اتمسفر زمین داشته باشد. آیا ماه سرانجام از مدار خود خارج خواهد شد؟

به‌گفته دانشمندان این پژوهش یون‌های اکسیژن و هیدروژن که از اتمسفر بالایی سیاره زمین فرار می‌کنند و سپس در ماه با یکدیگر ترکیب می‌شوند، ممکن است موجب تشکیل حداکثر ۳۵۰۰ کیلومتر مربع از لایه منجمد یا آب مایع زیرسطحی در قمر زمین شده باشند. زمانی که ماه از میان بخش انتهایی میدان مغناطیسی زمین عبور می‌کند، یون‌های اکسیژن و هیدروژن به سمت داخل سطح ماه کشیده می‌شوند.

ماه زمین را تنها خواهد گذاشت

این پدیده در مدت پنج روز در هر ماه قمری روی می‌دهد و به علت فشاری که از طرف بادهای خورشیدی به این حباب وارد می‌شود، برخی خطوط میدان مغناطیسی زمین شکسته شده و این میدان تنها از یک طرف به سمت زمین مهار می‌گردد. زمانی که ماه با بخش انتهایی یا دُم میدان مغناطیسی زمین مداخله می‌کند، برخی از این اتصالات شکسته شده، ثابت یا اصلاح می‌شوند که این امر منجر می‌گردد یون‌های هیدروژن و اکسیژنی که پیش از این از اتمسفر سیاره زمین فرار کرده بودند، ناگهان به سمت آن کشیده شوند.

چرا این آب تبخیر نمی‌شود؟

پوشش ایجادشده توسط گودال‌ها و شکاف‌های سنگی در ماه به عنوان محافظ عمل می‌کند و مانع تبخیر و بازگشت این آب به فضا می‌شود. این درحالی است که انسان به دنبال حضور دائمی روی کره ماه بوده و چنین امری نیز مستلزم داشتن یک منبع آب در نزدیکی محل اسکان فضانوردان است.

منبع irna