اگر در سیاره‌های دیگر لباس فضانوردی نپوشیم چه اتفاقی می‌افتد؟

15 51,060

تنفس کردن در سایر سیاره‌های منظومه شمسی همانند بیشتر فیلم‌های علمی-تخیلی که دیده‌اید، به دلیل کمبود فشار سبب خفگی می‌شود، اما همیشه چنین اتفاقی نمی‌افتد! در برخی از سیاره‌ها می‌توانیم بدون لباس فضانوردی برای لحظاتی زنده بمانیم و اگر خوش‌شانس باشیم، این مدت زمان تا چند دقیقه نیز افزایش می‌یابد.

البته شرایط می‌تواند پیچیده شود؛ اولین اتفاقی که در کنار خفگی برای بدن می‌افتد، اختلاف فشار بین هوای بیرون با فشار داخل بدن باعث می‌شود نقطه جوش مایعات درون بدن انسان به زیر دمای عادی بدن (۳۷ درجه سانتی‌گراد) برسد. در نتیجه، تمام مایع داخل بدن شما که بیشتر آن خون است، می‌جوشد و قبل از خفگی، تمام اعضای بدنتان باد می‌کند.

بنابراین هیچ احتمالی وجود ندارد که بدون لباس فضانوردی در فضای خلا بیرون سیاره های منظومه شمسی زنده بمانیم. البته تا زمانی که سعی نکنید نفس خود را نگه دارید، می‌توانید تا حداکثر ۳۰ ثانیه زنده بمانید. اما اگر نفس خود را حبس کنید، فشار هوای داخل ریه‌های شما از فشار هوای بیرون بیشتر می‌شود و ریه‌ها در داخل بدن می‌ترکد و خونریزی داخلی شدیدی رخ می‌دهد.

این ۳۰ ثانیه پایانی شما لحظات خوشایندی نخواهد بود و علت اصلی مرگ شما خفگی و اختلاف فشار و دمای فضای خارج از جو خواهد بود.

در همین رابطه بخوانید: اجزای داخلی لباس فضانوردی از نمای نزدیک+(عکس)

آپولو-۱۱-فضانورد-خاک-ماه-ناسا

حضور روی خورشید بدون لباس فضانوردی

خورشید حدود ۹۹.۸ درصد از جرم منظومه شمسی را دارد و باقی مواد را سیاره‌ها، سیاره‌های کوتوله و سایر اجرام تشکیل می‌دهند. بدون لباس مخصوص فضانوردی حتی در نزدیکی خورشید نیز زنده نمی‌مانیم و فقط چند لحظه کافی است تا بدنمان با دمای ۵۵۰۰ درجه سانتی‌گراد سطح خورشید تبخیر شود.

البته فرقی نمی‌کند لباس فضانوردی داشته باشید یا خیر، دمای خورشید به قدری بالاست که می‌تواند کمتر از یک ثانیه بدن را به طور کامل از بین ببرد.

حضور روی عطارد بدون لباس فضانوردی

عطارد سیاره‌ای است که شرایط سختی دارد و اختلاف دمای شب و روز آن بسیار زیاد است. روزهای این سیاره بسیار داغ و به طور میانگین ۴۲۷ درجه سانتی‌گراد بوده و دمای شب‌های آن به ۱۸۳- درجه سانتی‌گراد می‌رسد. عطارد اتمسفر بسیار رقیقی از هیدروژن دارد و با تقریب خوبی می‌توان گفت که هیچ اتمسفری ندارد.

در نتیجه، اگر بدون لباس فضانوردی روی این سیاره باشید، بسته به سمت روز یا شب سیاره، یا در لحظه یخ می‌زنید و یا می‌سوزید و به کربن تبدیل می‌شوید. اگر روی سیاره عطارد بدون هیچ وسیله حیاتی قرار بگیرید و نفس خود را حبس کنید، می‌توانید تا دو دقیقه زنده بمانید. آیا رشته فضانوردی وجود دارد؟ با چه رشته‌هایی می‌توان به فضا رفت؟ پیشنهاد می‌کنیم مقاله ما را در این باره بخوانید.

حضور روی ناهید بدون لباس فضانوردی

سیاره ناهید دومین و گرمترین سیاره منظومه شمسی است که با لایه‌های چگال ابر پوشانده شده است و به همین دلیل از دید ما در آسمان بسیار درخشان به نظر می‌رسد. به علاوه، فاصله نزدیک تا خورشید (تقریبا ۱۰۷ میلیون کیلومتر) و ابرهای این سیاره که بیشتر از کربن دی‌اکسید هستند، باعث ایجاد اثر گلخانه‌ای در سطح ناهید می‌شوند و دمای آن تا ۴۷۱ درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد.

از آنجایی که سیاره ناهید با ابرهای چگال و ضخیمی محاصره شده است، دمای شب و روز آن اختلاف زیادی ندارد و به طور میانگین ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد است. البته به همین دلیل نیز فشار سطح این سیاره بسیار بیشتر از فشار زمین و تا ۹۰ برابر آن است.

اگر بخواهیم لباس فضانوردی مخصوصی برای سفر به ناهید طراحی کنیم، باید آن را از جنس تیتانیوم بسازیم.بدون لباس فضانوردی روی سطح سیاره ناهید در چند ثانیه نابود می‌شوید؛ البته اگر قبل از آن به خاکستر تبدیل نشده باشید! حتی با وجود اینکه گرانش این سیاره با زمین تقریبا برابر است، حداکثر تا یک ثانیه روی سطح آن دوام می‌آورید.

در همین رابطه بخوانید:‌ سیاره‌ای که در آن باران جواهر می‌بارد!

تنفس فضانوردان اکسیژن

حضور روی ماه بدون لباس فضانوردی

تنها ماهواره طبیعی زمین یعنی ماه شرایط سختی برای زندگی انسان روی آن دارد. روزها دمای این کره به ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد و شب‌ها به ۱۶۰- درجه سانتی‌گراد می‌رسد. از آنجایی که کره ماه اتمسفر بسیار رقیقی داشته و می‌توان گفت اتمسفر ندارد، فشار هوای اطراف آن سه هزار میلیارد بار از فشار هوای زمین کمتر است.

اتمسفر ماه از هلیم، نئون و گازهای عجیب دیگری مثل سدیم و پتاسیم تشکیل شده است که در اتمسفر زمین دیده نمی‌شوند. با وجود اینکه روی این کره اکسیژن وجود ندارد و فشار هوا بسیار پایین است، بدون لباس فضانوردی تا بالای سه دقیقه روی ماه دوام می‌آورید.

حضور روی مریخ بدون لباس فضانوردی

مریخ سیاره‌ای است که بین منجمان به نام خواهر زمین شناخته می‌شود. مریخ سیاره خشکی است که روی آن هیچ آبی وجود ندارد و تا چشم کار می‌کند، پر از کویر است که دمای بسیار پایینی دارد. سیاره سرخ گرانش کمتری از زمین دارد و همین یکی از دلایلی است که اتمسفر قابل توجهی ندارد و غلظت آن حدود یک درصد اتمسفر زمین است. ۹۹ درصد اتمسفر این سیاره از کربن دی‌اکسید تشکیل شده که برای انسان خطرناک و سمی به شدت است.

البته اولین تاثیر شدیدی که بدون لباس فضانوردی روی مریخ حس می‌کنید، اختلاف فشار هوا با داخل بدن شما است که آسیبی جبران‌نشدنی به جا می‌گذارد. فشار سطح سیاره مریخ بسیار پایین‌تر از حد آرمسترانگ (Armstrong Limit) است. بنابراین، بدون لباس فضانوردی روی سطح سیاره مریخ تمام مایعات بدنتان تبخیر می‌شود و بدن خشک می‌شود. به همین دلیل، بدون لباس مخصوص و ابزار حیاتی روی این سیاره تقریبا ۲ دقیقه زنده می‌مانید.

حضور روی مشتری بدون لباس فضانوردی

سیاره مشتری یک کره بزرگ و حجیم از گاز هیدروژن و هلیم است و نمی‌توان روی آن فرود آمد. دما تقریبا در همه جای سطح آن یکسان است و به ۱۴۵- درجه سانتی‌گراد می‌رسد. در اعماق این سیاره که فشار و دما بسیار بالا است، هیدروژن به صورت مایع وجود دارد. اگر به داخل این سیاره بروید، از میان لایه‌ای غلیظ از گاز عبور می‌کنید تا به هسته تقریبا مذاب آن برسید؛ البته تا قبل از آن با فشار هوای بسیار بالای آن له می‌شوید.

بنابراین اگر بدون لباس فضانوردی و یا حتی با آن درون مشتری غوطه‌ور شوید، در کمتر از یک ثانیه با فشار بسیار بالای ابرهای این سیاره از بین می‌روید.

در همین رابطه بخوانید: آیا ماه سرانجام از مدار خود خارج خواهد شد؟

جسد فضانوردان در فضا

حضور روی زحل، اورانوس و نپتون بدون لباس فضانوردی

سیاره‌های زحل، اورانوس و نپتون نیز درست مثل مشتری سیاره‌های گازی هستند. اگر کسی تحت هر شرایطی داخل سیاره‌های گازی شناور شود، در لحظه له می‌شود و از بین می‌رود.

در حال حاضر ناسا و سایر سازمان‌های فضایی دنیا تلاش می‌کنند تا دوباره به کره ماه بازگردند و از آنجا راه جدیدی برای سفر به سایر سیاره‌های منظومه شمسی و حتی فراتر از آن پیدا کنند.

علی

لا اله الا الله ملک الحق المبین

محسن

پاسخ ناصحیح کدام یک از موارد زیر است
۱- سرما می خوریم
۲- لرز می کنیم
۳- باید آب نمک قرقره کنیم.
۴- خونسردی خود را حفظ می کنیم