مه گسست و مه رمب؛ نظریه‌های پایان جهان چه می‌گویند؟

28 15,296

درباره مه گسست و مه رمب چه می‌دانید؟ همان‌گونه که نظریه‌هایی در مورد نحوه پیدایش کیهان یا همان بیگ بنگ وجود دارد، فرضیه‌هایی نیز در ارتباط با چگونگی پایان جهان هستی ارائه شده است. در میان این فرضیه‌ها دو نظریه را می‌توان مشهورتر و پرطرفدارتر دانست؛ نظریه‌های مِه گسست یا بیگ ریپ (Big Rip) و مِه رُمب یا بیگ کرانچ (Big Crunch) تئوری‌هایی هستند که به چگونگی پایان دنیا می‌پردازند.

در ادامه، این دو نظریه بسیار جذاب در حوزه کیهان شناسی را معرفی می‌کنیم و به بررسی آن‌ها می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

در همین رابطه بخوانید: جهان موازی چیست ؟

مه گسست یا بیگ ریپ چیست؟

در کیهان‌شناسی فیزیکی، مه گسست یک مدل کیهانی فرضی درباره سرنوشت نهایی جهان است که مطابق آن مواد جهان، از ستاره‌ها و کهکشان‌ها گرفته تا اتم‌ها و ذرات زیراتمی و حتی خود فضا زمان، به تدریج در اثر انبساط و در زمان معینی در آینده از هم جدا می‌شوند، زمانی که فاصله بین ذرات از یکدیگر بینهایت شود.

بر اساس مدل استاندارد کیهان‌شناسی، ضریب مقیاس کیهان در حال شتاب است و در اعصار آینده نیز تسلط ثابت کیهانی (Cosmological Constant) به طور تصاعدی افزایش خواهد یافت. با این حال، چنین انبساطی در هر لحظه از زمان مشابه است و با ثابت هابل (Hubble’s Constant) تعیین می‌شود.

مه گسست بیگ ریپ
مه گسست

در حال حاضر شواهد علمی حاکی از تداوم انبساط در فضای بین کهکشانی است. نیروهای گرانش و به ویژه مغناطیس و نیروی هسته‌ای نگهدارنده پروتون‌ها و نوترون‌ها در مرکز اتم به اندازه‌ای قوی هستند که انرژی تاریک هرگز قادر به جدا کردن آن اجسام از یکدیگر نباشد.

رابرت کالدول (Robert Caldwell)‌، فیزیکدان بریتانیایی، نظریه مه گسست را برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ همراه با برخی دانشمندان دیگر مطرح کرد. خود او در این باره می‌گوید: «تئوری مه گسست از برخی جهات بیشتر به داستان‌های علمی تخیلی شباهت دارد تا واقعیت!»

در سال ۲۰۱۵ نیز مارسلو دیسکونزی (Marcelo Disconzi)، استاد دانشگاه وندربیلت (Vanderbilt University) آمریکا، نسخه جدیدی از این فرضیه ارائه داد که به تاریخ مشخصی برای پایان جهان تحت نظریه مه گسست رسیده است. بر این اساس مه گسست ۲۲ میلیارد سال دیگر رخ می‌دهد و دنیا پایان می‌یابد.

فرضیه دیسکونزی بر اساس تئوری‌های موجود در مورد انرژی تاریک است، ماده‌ای که تصور می‌شود حدود ۷۰ درصد جرم کیهان را تشکیل می‌دهد. برای اینکه مطابق نظریه مه گسست یک از همگسستگی عظیم رخ داده و جهان از هم فروپاشد، انرژی تاریک می‌بایست در نبرد خود با گرانش پیروز شود، تا جایی که تمام اتم‌ها از هم جدا گردند.

نظریه مشهور دیگر در رابطه با پایان دنیا مه رمب نام دارد که در ادامه به شرح این فرضیه نیز خواهیم پرداخت.

در همین رابطه بخوانید: سفر در زمان از طریق کرم چاله چگونه است؟

مه رمب یا بیگ کرانچ چیست؟

مه رمب نیز یک سناریوی فرضی برای سرنوشت جهان بوده که مانند بسیاری از تئوری‌های دیگر بر پایه نظریه نسبیت عام بنا شده است. بر اساس بیگ کرانچ، انبساط جهان که در نتیجه بیگ بنگ یا همان انفجار بزرگ است، در یک نقطه زمانی مشخص متوقف شده، به درون خود فرو می‌ریزد و همه چیز را با خود می‌کشد تا در نهایت به بزرگترین سیاه چاله تبدیل شود.

مه رمب بیگ کرانچ

دانشمندان برای پیش‌بینی قطعی وقوع مه رمب می‌بایست ویژگی‌های معینی از کیهان را تعیین کنند که یکی از آن‌ها چگالی است. پژوهشگران معتقدند اگر مقدار چگالی بیشتر از حد معینی باشد به عنوان چگالی بحرانی شناخته می شود و در این صورت احتمال فروپاشی نهایی بسیار زیاد است.

پایان دنیا با مه رمب چقدر ممکن است؟

دانشمندان در ابتدا معتقد بودند تنها دو عامل وجود دارد که بر انبساط کیهان تاثیر زیادی می‌گذارد؛ نیروی گرانشی بین کهکشان‌ها (که متناسب با چگالی است) و حرکت بیرونی آن‌ها در اثر بیگ بنگ. آن‌ها گمان می‌کردند اجرام کیهانی نیز مانند هر جسمی که بر خلاف جاذبه حرکت کند، در صورت عدم وجود هرگونه نیروی دیگری در نهایت تسلیم می‌شوند و دوباره فرو می‌ریزند.

در نتیجه، این پیش‌بینی در شرایطی که نیروهای گرانشی در پایان پیروز شوند منطقی به نظر می‌رسد. اما فرضیه پژوهشگران در این باره تا زمانی بود که کشف کردند سرعت انبساط کیهان در دورترین نواحی از ما نیز در حال افزایش است.

دانشمندان برای توضیح این موضوع باید وجود یک پدیده ناشناخته را فرض می‌کردند که آن را انرژی تاریک نامیدند. باور عمومی بر این است که انرژی تاریک همه کهکشان‌ها را از هم دور می‌کند. با فرض وجود پدیده‌ای به نام انرژی تاریک و البته اطلاعات کمی که در مورد آن وجود دارد، احتمال وقوع نظریه مه رمب چندان زیاد به نظر نمی‌رسد.

در همین رابطه بخوانید: با پادماده، یکی از شگفت‌انگیزترین مواد خلقت، آشنا شوید

پایان جهان چگونه است پایان دنیا

پایان جهان چگونه است؟

آنچه در نهایت باید اذعان کرد این است که پایان جهان را نمی‌توان به طور قطعی پیش‌بینی نمود. در حال حاضر نظریه‌های مختلفی در مورد سرنوشت کیهان مطرح است، اما اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که پایان جهان چگونه خواهد بود، با دانش فعلی بشر دو نظریه مه گسست و مه رمب معتبرتر از سایر تئوری‌ها هستند.

شما چه فکر می‌کنید؟ آیا جهان روزی پایان می‌یابد و همه چیز حتی اتم‌ها فرومی‌پاشند و اگر پاسخ مثبت است این امر چگونه رخ خواهد داد؟ شما از میان نظریه‌های بیگ ریپ و بیگ کرانچ با کدام یک بیشتر موافقید؟ دیدگاه‌های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید و سوالات خود را بپرسید؛ کارشناسان اسپاش به شما پاسخ می‌دهند.

منبع wired bigthink wikipedia universetoday
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=67331
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
28 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیرحسین
امیرحسین
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

سلام و درود. موضوع جالبی رو مورد بحث قرار دادین یعنی چگونگی پایان جهان!تا الآن نظریه های علمی زیادی برای پایان جهان گفته شده(مه رمب،مه گسست،یخ زدن جهان،گری گو،برخورد جهان های موازی و…) که از بین همه اونها این دو فرض از همشون محتمل تره. جهانی که ما در اون زندگی می کنیم بدون شک روزی به پایان می رسه و هممون به دنیایی میرویم که ابدیه و بازگشتی نداره. به خاطر همین ذهن بسیاری از افراد کنجکاو رو مشغول خودش کرده که جهان چرا، چطور، چگونه و چه زمان تموم میشه. پاسخ های زیادی برای این سوال وجود داره و هرکسی با دلیل و منطق های خاص خودش به این پرسش جواب میده.آیه های ۴۷و۴۸ سوره ذاریات(و ما آسمان ها و زمین را با قدرت آفریدیم و آن را همواره گسترش می دهیم) به نظرم میتونه به این پرسش بشر پاسخ بده و ما رو به این نتیجه برسونه که جهان در حال گسترشه و پدیده مه گسست محتمل تره. همونطور که مشخصه بیش از ۷۰درصد جهان رو ماده ای تاریک تشکیل داده که باعث انبساط جهان و دورتر کهکشان ها ازهم دیگه شده. در مورد ماهیت ماده تاریک و عملکرد اون اطلاعات کمی موجوده ولی هرچی هست باعث به وجود اومدن خلا و فاصله بین ذرات شده و اگه تا چند میلیارد سال دیگه این جهان به قوت خدا باقی باشه بعید نیست به دلیل خلا و قدرت کم نیروی جاذبه، ذرات زیراتمی یکی بعد از دیگری از هم جدا بشن مثل الکترون ها، یا حتی نوترون ها و پروتون ها که درون یک جاذبه قوی به دام افتادن!و همشون درنهایت تبدیل به انرژی بشن دقیقا همونطوری که در ابتدای بیگ بنگ بودن!جهان بدون اتم یعنی جهان بدون مادیات! جهان بدون مادیات یعنی جهان به پایان رسیده سراسر تاریک!

نوید
نوید
1 سال قبل

ماشاءالله چقدر دانشمند داریم خبر نداشتم

حسین
حسین
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

به نظر میرسد نظریه مه رمپ عقلانی تر باشد چون مه بانگ از یک مرکز شروع شده علت همه این تلاش ها ریشه در تشنگی بشر در علم و دانایی دارد و دست یافتن به عمر طولانی و لامیرایی همبن قدر که بشر توانسته دستگاهی بسازد تا بتواند ۱۲۰ میلیون بعد از مه بانگ را رصد کند و از اخبار ۱۳ میلیارد و چهارصد میلیون سال قبل آگاه بشود برای اکثر جهانیان ما غیرقابل فهم است ! قبل از این مه بانگ چند مه بانگ دیگر در این جهان قابل مشاهده ما اتفاق افتاده قابل شمارش یا غیرقابل شمارش؟

علی امینیان
علی امینیان
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

با سلام طبق آیات قرآن براساس کد نگاری درون کتاب مقدس مسلمانان .دنیا دقیقا 17100000000سال آینده به نقطه شروع بر می گردد .کیهان با قطری 133میلیارد سال نوری به فاصله پلانک باز خواهد گشت

Nashenas
Nashenas
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

باسلام، صرفاً جهت اطلاع…
عمر این دوره از زمین بر اساس رساله رتق و فتق علامه حسن زاده آملی ره و مسأله دحوالارض در زمین کروی و حرکات ستارگان ثابت و سیار و محاسبات ایشون در علم هیأت، یک میلیون و سیصد و هشتاد هزار سال طول میکشه، که از اون تقریباً صد و هشتاد هزار سال باقی مونده، و کل کره زمین رو آب فرامیگیره و براساس دحوالارض، دوره بعد دوباره انسانهای بعدی به وجود میان، همچنین نظر شیخ اکبر محی الدین ابن عربی … یعنی قیامات متعدد در عالم…
و قرار هم نیست کهکشان و عالم ازبین بره، بلکه انسانهای جدیدی خلق میشن، و این دوره های رتق وفتقی الی الابد ادامه داره…

بینام
بینام
1 سال قبل

اول اینکه اینجور که مشخصه با این پیشرفت‌های علمی و آلودگیهای محیطی و همچنین گرمایش زمین و بیماریهای مختلف عمر زمین و انسانها شاید به یکی دو قرن دیگه هم نرسه بعدش به نظر من هردو نظریه فقط نظریه است و همین و هر دو امکان داره ولی قویترین نظریه اینه انبساط تا جایی ادامه پیدا کنه که در نهایت همه چیز به خاموشی و سردی میره فراموش نکنیم که مدلهای اتمی و زیر اتمی با مدلهای سطحی تر تفاوت داره همین را در مورد قمر، سیاره، ستاره و کهکشان وسیاه چاله می‌بینیم.

شاهین نجفقلی زاده
شاهین نجفقلی زاده
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

من خودم یک ایده دراین باره دارم و آن هم اینکه شاید انرژی تاریک افزایش فزاینده عواملی است که بجود آورنده اصل عدم قطعیت هایزنبرگ است و پایان جهان شاید به این ترتیب باشد که همه چیز در نهایت به نور یا صورتی از انرژی تبدیل شود یعنی تابش و در نهایت چون دیگر ذره ای باقی نمی ماند که بخواهد اصل عدم قطعیت هایزنبرگ در مورد آن صادق شود تمام انرژی یعنی تمام تابش جهان در یک رمبش در یک زمان و مکان قرار گیرند و دوباره عواملی که اصل عدم قطعیت هایزنبرگ را بجود می آوردند اگر فعال شوند دوباره ما شاهد انفجار بزرگ خواهیم بود.

Babak
Babak
1 سال قبل

این سیاره را هم از همین الان هم میشه
بیگ بنگش را زد .
یک روش بیشتر وجود ندارد .
و.. آن هم هسته زمین است .

و انفجارهای هسته زمین نام هوایی دارد .
و آن نامها را به موقع خودش حاصل را به دست میاد .
اگر برای زندگی در این خاک ناراحت هستین اعلام کنین . مسافر نور شوید

محسن
محسن
1 سال قبل

ما در همین زمین و در همین اقیانوس ها، میلیونها ناشناخته و میلیون ها چیزه کشف نشده داریم و اینارو نمیبینیم بعد میاییم میریم دنباله حیات و اقلیم در کره های دیگر مثلا مریخ میگردیم. این کشفیات خیلی خوبه اما ما اگه همین کره زمین را کشف کنیم به خیلی چیزها میرسیم. مثلا ما اگه همین کویرهای ایران را ببریم زیر کشت صفحه های خورشیدی، میتوانیم برق کل دنیا را تامین کنیم. علم خیلی خوبه اما عمل کردن به آگاهی هامون از اون بهتره. به امید روزی که دنیا را قبل از نابودی، ساخته باشیم. شنیدم که شهاب سنگ با جیمز وب برخورد کرده، یاد اون سوره قرآن می افتم که میگفت هرگاه کسی بخواد از اخبار عالم بالا استراق سمع کنه فرشته ها اونو با شهاب سنگ میزنن…