روسیه بدون اجازه آلمان تلسکوپ فضایی مشترک دو کشور را روشن می‌کند

0 438

روسیه قصد دارد تلسکوپ فضایی روسی-آلمانی اسپکتر-آرجی (Spektr-RG) را که پس از حمله به اوکراین توسط آلمان خاموش شده بود، بدون رضایت این کشور روشن کند. این در حالی است که مقامات آلمانی هشدار داده‌اند روشن کردن دوباره ابزار علمی بدون همکاری آن‌ها به خسارت سنگینی برای تلسکوپ منجر می‌شود.

روسکاسموس (Roscosmos)، آژانس فضایی روسیه، برای ساخت تلسکوپ مذکور با مرکز هوافضای آلمان (DLR) وارد همکاری شد و آن را همراه حامل فضایی پروتون (Proton) خود در سال ۲۰۱۹ به فضا فرستاد. موسسه مکس پلانک (Max Planck Institute) آلمان نیز مسئولیت طراحی و ساخت ابزار اصلی آن به نام ای‌روزیتا (eROSITA) را بر عهده داشت. این ابزار پس از پرتاب در اواخر ۲۰۱۹ نخستین رصد خود را انجام داد و قرار بود به مدت ۷ سال فعال بماند.

قطع‌ همکاری‌های فضایی در پی حمله روسیه به اوکراین

آلمان همراه کشورهای غربی دیگر، پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه۲۰۲۲، تصمیم گرفت همکاری خود را با روسیه متوقف کند. این در حالی است که در آن زمان، ابزار ای‌روزیتا از ۸ تحقیق درباره آسمان، ۴ مورد را انجام داده بود.

فضا جنگ روسیه اوکراین

از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی، بودجه‌ فضایی روسیه به صورت پیوسته کاهش یافته و اسپکتر-آرجی مهم‌ترین ماموریت اخترفیزیکی روسیه بعد از فروپاشی شوروی محسوب می‌شود. گفتنی است تقریبا تمام پروژه‌های غیرنظامی این کشور در بخش فضا از جمله ایستگاه فضایی بین‌المللی، حاصل همکاری با شریکان غربی بوده است.

منبع mehrnews zoomit wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=67283
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها