جیمز وب مجددا به مشکل خورد

تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb) طی آزمایشات خود در آزمایشگاه نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) در جنوب کالیفرنیا، با مشکل فنی دیگری مواجه شده است.
گِرگ رابینسون (Gerag Robinson)، مدیر برنامه تلسکوپ فضایی جیمز وب در گزارشی در آکادمی ملی مطالعات فضایی اظهار کرد، پیچ و مهره‌های محافظ خورشیدی این تلسکوپ از دستگاه جدا شده‌اند. این محافظ که به اندازه یک توپ تنیس است، برای محافظت تلسکوپ فضایی از نور و گرمای زیاد خورشید طراحی شده است.
رابینسون گفت: «قطعات سخت‌افزاری از تلسکوپ محافظت می‌کند. اما با عملکرد نوری دستگاه ارتباطی ندارد.»
وی افزود: «ما در حال حاضر معتقدیم که تمامی قطعات سخت‌افزاری اعم از پیچ و واشر تلسکوپ، از پوشش این محافظ افتاده‌اند. به همین جهت ما می‌خواهیم علت این مشکل و راههای رفع آن را بیابیم.»

تلسکوپ فضایی جیمز وب که یک ابزار جانشین برای تلسکوپ فضایی هابل است، تلسکوپی بسیار پیشرفته است که در صورت موفقیت در مراحل پرتاب و استقرار به عنوان بزرگترین تلسکوپ فضایی جهان شناخته خواهد شد. طبق محاسبات انجام شده جیمز وب با استفاده از طول موج بلند نارنجی- قرمز نور مرئی و از طریق نور مادون‌قرمز با طول موج مشخص کیفیت بی‌نظیری را ارائه خواهد کرد.
این برای اولین بار نیست که تلسکوپ فضایی جیمز وب پیش از پرتاب دچار اختلال می‌شود. این اختلال باعث شد که اولین پرتاب این تلسکوپ در سال ۲۰۱۹ با تاخیر مواجه شود.
ناسا، ماه گذشته در یک نشریه مطبوعاتی اعلام کرد که برای انجام یک مأموریت موفق، این تلسکوپ نیازمند زمان بیشتری برای راه اندازی است تا آزمایشات نهایی آن انجام شود.
رابرت لایت‌فود (Robert Lightfoot)، مدیر فعلی ناسا اعلام کرد، تلسکوپ جیمز وب در اولویت ماموریت‌های فضایی این سازمان است و همچنین بزرگترین پروژه بین‌المللی فضایی در تاریخ آمریکا است.
وی افزود، تمامی تجهیزات سخت افزاری این تلسکوپ اکنون تکمیل شده است.