دانشمندان احتمالا منشا بمباران زمین با پرتوهای کیهانی را یافته‌اند

دانشمندان اظهار کرده‌اند ممکن است منشا پرتوهای کیهانی (Cosmic Rays) که زمین را بمباران می‌کنند، یافته باشند. از نظر آن‌ها بقایای بادی و آشفته‌ اطراف ستارگان تازه منفجرشده که پرانرژی‌ترین و سریع‌ترین ذرات جهان را به فضا پرتاب می‌کنند، منشا این پرتوها هستند.

ستارگان نوترونی بسیار مغناطیسی که با عنوان تپ‌اختر (Pulsar) شناخته می‌شوند، بادهای مغناطیسی سریع و قوی ایجاد می‌کنند. حال در مطالعه‌ای اخترفیزیکدانان اعلام کردند که وقتی ذرات باردار، به‌ویژه الکترون‌ها، در چنین شرایط آشفته‌ای گرفتار می‌شوند، می‌توانند به سطح انرژی بسیار شدیدتری دست یابند.

این الکترون‌های پرسرعت به نوبه خود می‌توانند نور محیط اطراف را تا انرژی‌های بسیار زیاد بالا ببرند و احتمالا فوتون‌های پرانرژی پرتو گاما ایجاد کنند. همان پرتوهایی که باعث کنجکاوی اخترشناسان برای شناسایی این پرتابگرهای ذره شدند. کی فانگ (Ke Fang)، اخترفیزیکدان دانشگاه ویسکانسین مدیسون (University of Wisconsin-Madison) آمریکا، می‌گوید: «چنین مطالعه‌ای نخستین گام در کشف ارتباط بین تپ‌اخترها و پرتوهای پرانرژی است.»

ستاره غول سرخ

شناسایی قدرتمندترین پرتوهای کیهان

در همین راستا محققان رصدخانه LHAASO چین، از کشف پرانرژی‌ترین پرتوهای گامای شناسایی شده تاکنون، با انرژی تا ۱.۴ کوادریلیون الکترون ولت خبر داه‌ادند که تقریبا ۱۰۰ برابر پرانرژی‌تر از بالاترین انرژی‌های قابل دستیابی با شتاب‌دهنده‌ی ذرات قدرتمند جهان، یعنی برخورددهنده‌ هادرونی بزرگ (Large Hadron Collider) در نزدیکی ژنو است.

شناسایی علت ایجاد این پرتوهای پرانرژی گاما در حقیقت می‌تواند به یافتن منشا پرتوهای کیهانی کمک کند؛ پروتون‌های پرسرعت شامل هسته‌های اتمی سنگین و الکترون‌هایی هستند که زمین را از مناطقی فراسوی منظومه خورشیدی بمباران می‌کنند. تصور می‌شود که برخی از پرتوهای گاما از همان محیط‌های پرتوهای کیهانی سرچشمه می‌گیرند.