استفاده از الگوریتم شرکت نتفلیکس در رصدهای ماهواره‌ای

0 3,034

محققان الگوریتمی را توسعه داده‌اند که با استفاده از آن می‌توان در رصد زمین توسط ماهواره‌های سنجشی، پیش‌بینی دقیق‌تری از مناطق پوشیده از ابر نسبت به ابزارهای رایجی که برای این منظور استفاده می‌شود، انجام داد. روش جدید بر اساس الگوریتم شرکت نتفلیکس که برای پیش‌بینی عادات مشتریان در خرید محصولات و پخش آنلاین استفاده می‌شود، توسعه یافته است.

ماهواره‌های اپتیکال (نوری) در زمان پوشیده شدن سطح زمین توسط ابرها امکان رصد را از دست می‌دهند، از این رو پژوهشگران مدت‌هاست برای مواجهه با چنین مسئله‌ای، به‌ویژه در سواحل، از ابزارهایی جهت پیش‌بینی وضعیت این مناطق بهره می‌گیرند که البته در برخی موقعیت‌ها دقت چندانی ندارند. برای دسترسی به تصاویر به روز ماهواره‌ای رایگان و عکس ماهواره‌ای از زمین کلیک کنید.

اکنون رو-کیان وانگ (Ruo-Qian Wang)، استادیار دانشکده مهندسی راتگرز (Rutgers School of Engineering) آمریکا، با تطبیق یک الگوریتم که ابتدا برای شرکت نتفلیکس ساخته شده، سامانه‌ای را ایجاد کرده است که در پیش‌بینی وضعیت نواحی پوشیده از ابر علاوه بر دقت بالاتر، سرعت بیشتری نیز نسبت به روش‌ها و ابزارهای فعلی ارائه می‌دهد.

وانگ می‌گوید: «پلتفرم‌های خدمات الکترونیکی مانند علی‌بابا و آمازون از سامانه‌هایی استفاده می‌کنند که از مجموعه داده‌های بزرگ به منظور ارائه توصیه‌های محصول سفارشی‌سازی‌شده جهت کمک به تصمیم‌گیری مشتریان بهره می‌برند. جالب اینجاست روشی که این سامانه‌ها از آن برای پردازش اطلاعات استفاده می‌کنند، بی‌شباهت به فرآیند پیش‌بینی مناطق ساحلی پوشیده از ابرها نیست!»

وانگ برای آزمایش فرضیه خود، مدلی را با پیروی از الگوریتم فانک-اس‌وی‌دی (Funk-SVD) ساخت؛ الگوریتمی که نظرات مشتریان نتفلیکس را بر روی یک ماتریس ترسیم کرده و از آن برای پیش‌بینی رفتار کاربران جدید در خرید محصولات این شرکت استفاده می‌کند.

نخستین تصاویر زمین از نگاه ماهواره لندست-۹

الگوریتم وانگ فرآیندی مشابه برای پر کردن مناطق پشت ابرهاست؛ هر مختصات روی نقشه با یک پیکسل روی یک عکس نشان داده می‌شود و آن پیکسل می‌تواند آب یا خشکی باشد و طی آن اطلاعات ثبت‌نشده پیش‌بینی می‌شود. در واقع الگوریتم وانگ از فانک-اس‌وی‌دی بر اساس سایر نقاط داده، احتمال‌هایی را در مورد آنچه در زیر ابرها وجود دارد، ارائه می‌دهد. این پژوهشگر در یک آزمایش توانست در مدت ۳۰ ثانیه پردازش تصاویر ماهواره‌ای را انجام دهد، این در حالی است که بهترین راهکارهای مشابه به چند روز زمان برای این منظور نیاز دارند.

استفاده از روش وانگ در رصدهای ماهواره‌ای مختلف

به گفته وانگ، راهکار او کاربردهای متعددی برای رصد طولانی مدت زمین دارد. این روش می‌تواند برای موارد مختلفی مانند ارزیابی میزان محصولات زراعی و نقشه‌برداری‌های مرتبط با سرعت رشد شهرنشینی در مناطق بزرگ مورد استفاده قرار گیرد. بنابر ادعای وی، می‌توان هرگونه تغییر کاربری عمومی را با استفاده از این ابزار با سرعتی بالاتر و ارزان‌تر از روش‌های معمول پایش کرد.
منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=66695
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها