استفاده شرکت میتسوبیشی از انرژی خورشیدی برای چاپ سه بعدی قطعات در فضا

شرکت ژاپنی میتسوبیشی الکتریک (Mitsubishi Electric Corporation) فناوری جدیدی را برای توسعه آنتن ماهواره در فضا توسعه داده است که در آن از انرژی خورشیدی برای چاپ سه بعدی آنتن استفاده می‌شود. میتسوبیشی الکتریک، زیرمجموعه شرکت میتسوبیشی گروپ (Mitsubishi Group)، در راهکار خود از یک «رزین حساس به نور» (Photosensitive Resin) منحصر به فرد بهره می‌گیرد که نوعی ماده آلی طبیعی غیر قابل اشتعال است.

این ماده به تابش فرابنفش خورشید واکنش نشان داده و به یک ماده جامد سفت تبدیل می‌شود که برای محیط فضا مناسب است. میتسوبیشی فناوری خود را با شبیه‌سازی شرایط فضایی روی زمین آزمایش کرده است که طی آن یک آنتن با عرض ۶.۵ اینچ با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی در آزمایشگاه ساخته شد و مورد آزمایش قرار گرفت. به گفته محققان، عملکرد این آنتن با آنتن‌های رایج تفاوتی نداشت. پیشنهاد می‌کنیم مطلب جالب چاپ سه بعدی در فضا با استفاده از ضایعات فلزی روی ماه را نیز مطالعه کنید.

ماده رزین همچنین توانست در طول آزمایش‌ها در دمای ۷۵۰ درجه فارنهایت دوام بیاورد، به این معنی که برای شرایط موجود در فضا مناسب است. تیم میتسوبیشی همچنین خاطرنشان کرد که رزین برای جلوگیری از انجماد آنتن به اکسیژن جو نیاز ندارد، ویژگی دیگری که مناسب بودن این ماده برای ساخت آنتن را نشان می‌دهد. از آنجایی که آنتن مذکور از تابش طبیعی فرابنفش استفاده می‌کند، فناوری چاپگر سه بعدی این شرکت نیز انرژی کمتری مصرف خواهد کرد.

آنتن ماهواره چاپ سه بعدی فضا

کاهش هزینه‌ها با توسعه قطعات در فضا

ساخت قطعات در فضا به جای انتقال آن‌ها با استفاده از حامل‌های فضایی موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود؛ چرا که در این حالت فضای کمتری از حامل را اشغال می‌کنند. برای مثال شرکت اسپیس‌ایکس به ازای انتقال هر پوند محموله به مدار لئو، حدود ۱۲۰۰ دلار دریافت می‌کند که با این روش در هزینه‌های پرتاب صرفه‌جویی خواهد شد.

منبع interestingengineering