نگرانی از امکان انتقال میکروب‌های بیگانه به زمین با سنگ‌های مریخی

ناسا درحال برنامه‌ریزی برای آوردن سنگ‌هایی از مریخ به زمین است تا مطالعاتی بر روی آن‌ها انجام دهد. علیرغم تمام تلاشی که برای رسیدن این سنگ‌ها به زمین وجود دارد، دانشمندان نگران این موضوع هستند که سنگ‌های مریخی حاوی میکروب‌های بیگانه باشند.

دانشمندان هشدار داده‌اند که نمونه‌های سنگ‌های مریخ می‌توانند میکروب‌های بیگانه را در خود نگه دارند و با رسیدن به زمین، حیات سلولی در سطح سیاره ما را تحت تاثیر قرار دهند. ناسا برای جلوگیری از این خطر، قصد دارد تمام نمونه‌ها را پیش از رسیدن به زمین استرلیزه کند. فیلم اولین نمونه‌برداری ناسا از یک سیارک را تماشا کنید

آژانس فضایی آمریکا از مردم خواست تا نظر خود را در مورد نمونه‌هایی که مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) به زمین می‌آورد، بیان کنند. آژانس فضایی قصد دارد در اوایل دهه ۲۰۳۰ یک سفینه فضایی که مملو از نمونه‌ سنگ‌های مریخی است، در پایگاه نیروی هوایی ایالات متحده فرود آورد.

مریخ لرزه سیاره سرخ ناسا

نحوه انتقال نمونه‌های مریخی به زمین

ناسا برای رساندن نمونه‌های جمع‌آوری‌شده ابتدا آن‌ها را در یک ظرف مهروموم‌شده قرار می‌دهد و به مدار زمین می‌فرستد، سپس یک فضاپیما این ظرف را در مدار تحویل می‌گیرد و به زمین می‌آورد.اما چه اتفاقی می‌افتد اگر نمونه‌ها شامل میکروب‌های بیگانه باشند؟ جیم بل (Jim Bell) دانشمند دانشگاه ایالتی آریزونا (Arizona State University) می‌گوید: «اگر واقعا اینطور باشد، این میکروب‌ها خطر بزرگی برای بقای زمین هستند.»

ممکن است نحوه رسیدن این سنگ‌ها به زمین نیز دچار تغییر شود. در ماه‌های آینده شاهد اخبار بیشتری درباره نحوه برنامه‌ریزی ناسا برای مقابله با میکروب‌های بیگانه احتمالی خواهیم بود.