۱۰ مسابقه برتر عکاسی نجومی

1 1,157

مسابقه‌های عکاسی نجومی زیادی در سراسر جهان وجود دارد که موفقیت کار عکاسان نجومی متعهد و به‌طور ویژه ستاره‌نگاران آماتور را جشن می‌گیرند. با خواندن این مقاله و آشنایی با این رویدادها، در مسابقه‌های عکاسی نجومی شرکت کنید تا آثار خود را مورد توجه برخی از معتبرترین موسسه‌های عکاسی جهان قرار دهید.

آن‌ها مانند یک ویترین عالی برای عکاسان هستند تا کار خود را در معرض دید قرار دهند و استعدادهایشان را کشف کنند، رزومه و حرفه خود را تقویت نموده و تخیل مردم را با تصاویر نفس‌گیر از آسمان شب و اجرام اعماق فضا تحریک کنند.

 

شرکت در بسیاری از این مسابقات معتبر برای عموم آزاد است و بیشترشان در حوزه بین‌المللی هستند. به شرط داشتن اشتیاق، مهارت و فداکاری برای این حرفه، هر کسی این شانس را دارد که برنده شود، اغلب جایزه‌ای نقدی دریافت کند و به جمع مشهورترین عکاسان نجومی جهان بپیوندد.

در همین رابطه بخوانید: عکاسی نجومی با گوشی سامسونگ گلکسی S22 چگونه است؟

در ادامه، مسابقاتی را قرار داده‌ایم که هم برای عکاسان منظره و هم برای عکاسان فضا است. برای اولی، فقط به دوربین مورد اطمینان خود نیاز دارید که شاید مدل آن باید از بهترین دوربین‌ها برای ستاره‌نگاری باشد و برای دومی احتمالا باید از یکی از بهترین تلسکوپ‌ها در بخشی از تنظیمات عکاسی خود استفاده کنید.

 

۱. مسابقه عکاسی نجومی موزه سلطنتی گرینویچ (Royal Museums Greenwich)

یکی از معتبرترین مسابقات عکاسی نجومی که توسط یکی از مشهورترین موزه‌های بریتانیا برگزار می‌شود، در سال ۲۰۲۱، ۴۵۰۰ شرکت‌کننده از بیش از ۷۵ کشور در سراسر جهان را به خود جذب کرد.

این مسابقه به دنبال تصاویری استثنایی از نجوم است و تصویر برنده سال ٢٠٢١، توسط شوچانگ دونگ (Shuchang Dong)، عکاس آماتور چینی، از خورشیدگرفتگی حلقوی گرفته‌ شده بود که چیزی واقعا منحصر به فرد و متفاوت از سایر آثار ارائه داده بود. کیفیت عکس از ترکیب تا فوکوس باید بسیار برجسته باشد و تصویری خیال‌انگیز و خاطره‌ساز از موضوع آن ارائه دهد.

مسابقه عکاسی نجومی موزه سلطنتی گرینویچ
عکس برتر مسابقه عکاسی نجومی موزه سلطنتی گرینویچ در سال ۲۰۲۱

۲. مسابقه عکاسی نجومی شرکت اتیک کمراز (Atik Cameras)

آتیک کمراز (Atik Cameras) یک شرکت متخصص در تجهیزات تصویربرداری نجومی است که بیش از ۱۵ سال پیش تاسیس شد. معیارهای این مسابقه کمی خاص‌تر از موزه سلطنتی است و تصاویر ارسالی باید با استفاده از دوربین Atik گرفته شوند. همچنین باید تصاویری باشند که قبلا به این مسابقه ارسال نشده‌اند.

با این‌ حال، تا زمانی که عکس‌ها با معیارهای ذکرشده مطابقت داشته باشند می‌توانید هر تعداد عکسی که بخواهید ارسال کنید. در میان آثاری که تاکنون به این مسابقه فرستاده شده‌اند، چند عکس بسیار جادویی وجود دارد که شگفتی و مقیاس عکاسی نجومی را به تصویر می‌کشد.

۳. مسابقه عکاسی نجومی شرکت مهندسی نجومی ناتینگهام

شرکت بریتانیایی مهندسی نجوم دقیق ناتینگهام (Nottingham Precision Astro Engineering) تجهیزات عکاسی نجومی تولید می‌کند و هر ساله مسابقه عکاسی‌اش از نیم‌کره جنوبی را برگزار می‌نماید. هر کسی می تواند در آن شرکت داشته باشند، اما موضوع باید از نیم‌کره جنوبی گرفته شود. جوایز شامل پول نقد، فیلتر تصویربرداری تیا آسترو (Theia Astro) و کوپن تخفیف شرکت مذکور است.

عکس‌های گرفته‌شده باید دراماتیک، دارای ویژگی تخیل در استفاده از تجهیزات عکاسی نجومی و سوژه‌های گرفته‌شده می‌توانند هر نوع پدیده نجومی باشند. برندگان قبلی در سال‌های گذشته از کشورهایی مانند بریتانیا، مکزیک و مجارستان آمده بودند.

۴. مسابقه بین‌المللی عکاسی نجومی شرکت هولیانوم

مسابقه هولیانوم آستروکمرا (Hevelianum AstroCamera) سال ۲۰۱۱ در چهارصدمین سالگرد تولد یوهانس هولیوس (Johannes Hevelius)، ستاره‌شناس و هنرمند اهل لهستان، بود برگزار شد و رویدادهای مهم آسمانی مانند کسوف، ستاره‌های دنباله‌دار و لکه‌های خورشیدی را به دقت ثبت کرد.

در همین رابطه بخوانید: بهترین عکاسان نجومی در اینستاگرام

مسابقه بین‌المللی عکاسی نجومی شرکت هولیانوم 
یوهانس هولیوس

مسابقه شرکت لهستانی هولیانوم (Hevelianum) دارای سه دسته‌بندی است که افراد می‌توانند در آن شرکت کنند: اجرام فضایی، اجرام منظومه شمسی و مناظر ستاره‌ای. به نفرات اول، دوم و سوم هر کدام جوایزی تعلق می‌گیرد. هر کسی که یک ستاره‌نگار آماتور است می‌تواند به این مسابقه وارد شود و عکس‌ها باید جسارت و خلاقیت در استفاده از ترکیب‌بندی و کادربندی را نشان دهند.

۵. مسابقه عکاسی نجومی پارک ملی ساوت دانز

مسابقه عکاسی نجومی پارک ملی ساوت دانز (South Downs National Park) که یکی از ۱۹ منطقه حفاظت‌شده بین‌المللی آسمان تاریک در جنوب انگلستان است، شامل سه دسته مجزا می‌شود: آسمان‌های تاریک ساوت داونز، ماه باشکوه ما، آسمان‌های تاریک زنده، مردم و طبیعت.

عکس‌ها باید با استفاده از ترکیب مناسب نحوه تعامل آسمان با منظره‌ پارک را نشان دهند. همه برندگان و نایب‌قهرمانان قبلی رویکردی منحصر به فرد از خود نشان داده‌اند. جایزه برتر رده بزرگسالان ۲۵۰ پوند، جایزه نایب قهرمان ۱۵۰ پوند، جایزه نفر سوم ۱۰۰ پوند و جایزه نفر چهارم ۵۰ پوند است.

۶.مسابقه عکاسی نجومی فورنکس

شرکت مجارستانی فورنکس (Fornax) به تازگی یک مسابقه عکاسی نجومی راه‌اندازی کرده است. تعدادی دسته‌بندی در این مسابقه وجود دارد از جمله اجرام اعماق فضا مانند کهکشان‌ها یا سحابی‌ها، مناظر نجومی مانند اجرام نجومی در حال طلوع و غروب یا حرکت کرات آسمانی، اجرام منظومه شمسی مانند خورشید، ماه یا دنباله‌دارها. داوران از مجارستان، نروژ، آلمان و ایالات متحده هستند. جایزه بزرگ یک پایه تلسکوپ Fornax 52 به همراه کنترلر MC5 است.

۷. مسابقه عکاس منظره سال

مسابقه‌ عکاس منظره سال در سال ۲۰۰۶ برای تجلیل از بهترین مناظر بریتانیا تاسیس شد. این مسابقه همچنین به پیوستگی بین انسان و محیط زیست از جمله نحوه تعامل مردم و مناظر این کشور با آسمان شب می‌پردازد. چهار بخش در این مسابقه برای ارسال عکس وجود دارد: نمای کلاسیک، سیاه و سفید، نمای شما و زندگی شهری.

۸. تصویر روز نجوم ناسا APOD

وب‌سایت APOD ناسا هر روز یک عکس متفاوت را به نمایش می گذارد که البته به‌طور دقیق نمی‌توان آن را یک مسابقه نامید. هر کسی می‌تواند در آن شرکت کند و هر ورودی با نوشته‌ای از یک ستاره‌شناس حرفه‌ای همراه است. این ماجرا از سال ۲۰۱۵ به صورت آنلاین اجرا شده و ویترینی برای چند عکس بسیار دیدنی در هفت سال گذشته بوده است؛ عکسی که به افراد فرصت می‌دهد تا آثارشان توسط مخاطبان بیشتری دیده‌ شود.

در همین رابطه بخوانید: آموزش عکاسی نجومی

تصویر روز نجومی ناسا APOD
از تصاویر روز نجومی ناسا

۹. مسابقه عکاس آماتور سال

مسابقه‌ عکاس آماتور سال که به مدت ۴۰ سال توسط مجله بریتانیایی عکاس آماتور (Amateur Photographer) اجرا می‌شود، مسابقه‌ای سالانه بوده که شرکت در آن برای همه آزاد است. موضوعات آن شامل زمینه‌های زیادی برای عکاسان نجومی می‌شود تا تخصص، مهارت و خلاقیت خود را به نمایش بگذارند. عکس‌های ورودی‌ این مسابقه، شکوه طبیعت و مکان‌ها را نشان می‌دهند و اینکه چگونه آسمان‌ها مناظر چشمگیر را تکمیل می‌کنند.

در همین رابطه بخوانید: شروع عکاسی نجومی با عکاسی از رد ستاره‌ها

۱۰. مسابقه عکاسی منظره جشنواره عکاسی بریتانیا

این مسابقه که توسط جشنواره‌ عکاسی بریتانیا (BPA) اجرا می‌شود، زیبایی مناظر سیاره ما را جشن می‌گیرد و شرکت در آن برای عکاسان نجومی نیز آزاد است. ‌زمینه‌ای که به کار یک عکاس نجومی آماتور مربوط می شود، بخش «بهترین عکاس منظره» است. ورودی‌های قبلی شامل عکس‌های بسیار قدرتمندی بودند که نحوه تعامل زمین با آسمان را نشان می‌داند.

شرکت‌کنندگان می‌توانند در هر نقطه از جهان برای عکاسی مستقر شوند و برندگان آثار خود را در رویدادهای عمومی که توسط BPA برگزار می شود به نمایش می‌گذارند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=66289
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سجاد سوری
سجاد سوری
1 سال قبل

مطالب دوست داشتنی رو میزارین