جهان هستی به زودی به شکل قابل توجهی کوچک می‌شود!

0 3,339

دانشمندان با معرفی نوعی انرژی تاریک متغیر با زمان پیش‌بینی می‌کنند انبساط کیهان طی ۶۵ میلیون سال آینده متوقف می‌شود، سپس در عرض ۱۰۰ میلیون سال جهان به انبساط خود پایان خواهد داد و عالم هستی وارد دوره‌ای انقباضی می‌شود. این دوره انقباضی نیز میلیاردها سال طول خواهد کشید. پس از آن کیهان با مرگ خود روبرو می‌شود و یا تولدی در فضا-زمان رخ می‌دهد. در مقایسه با سن کل جهان هستی که حدود ۱۳.۸ میلیارد سال است، رقم ۶۵ میلیون سال بسیار کوتاه است.

از دهه ۱۹۹۰ دانشمندان دریافتند که کیهان درحال انبساط است؛ به عبارت دیگر، فضای بین کهکشان‌ها درحال حاضر سریع‌تر از میلیاردها سال پیش منبسط می‌شود. آن‌ها منبع اسرارآمیز این شتاب را انرژی تاریک نامیدند؛ پدیده‌ای نامرئی که به نظر می‌رسد برخلاف گرانش عمل می‌کند و عظیم‌ترین اجرام کیهان را به جای اینکه به هم نزدیک کند، از هم دور می‌کند. اگرچه انرژی تاریک تقریبا ۷۰ درصد از کل انرژی-جرم موجود در هستی را تشکیل می‌دهد، اما هنوز ناشناخته است.

در مدلی جدید از شبیه‌سازی جهان، دانشمندان انرژی تاریک را نیرویی ثابت برای طبیعت در نظر نگرفته‌اند. آن‌ها با تعریف موجودیتی به نام کوینتسنس (Quintessence) انرژی تاریک را نیرویی در نظر گرفتند که با گذشت زمان ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود و نشان دادند این انرژی برای آنکه با مشاهدات انبساط کیهانی تطابق داشته باشد، نیازی به ثابت بودن ندارد. کوینتسنس می‌تواند بسته به انرژی جنبشی و انرژی پتانسیل، نیرویی دافع یا جاذب باشد. در طول ۱۴ میلیارد سال گذشته، این مدل، دافع بوده است.

انرژی تاریک ماده تاریک

مرگ انرژی تاریک

محققان دانشگاه نیویورک (New York University) در مطالعه خود پیش‌بینی کردند که چگونه ویژگی‌های کوینتسنس می‌تواند در چند میلیارد سال آینده تغییر کند. آن‌ها در مدل خود دریافتند در کمال تعجب انرژی تاریک می‌تواند با گذشت زمان از بین برود و قدرت آن در دافعه به حدی تضعیف شود که چیزی شبیه ماده معمولی شود. در این سناریو با مرگ انرژی تاریک، انبساط شتابدار کیهان متوقف خواهد شد و انرژی تاریک با ایفای نقش جاذب سبب می‌شود کیهان شروع به انقباض کند.