بوی فضا چگونه است؟

0 413

در فضا خبری از هوا نیست و خلا، امکان تنفس در محیط فضا را به انسان‌ها نمی‌دهد. فضانوردان در راهپیمایی‌های فضایی نمی‌توانند کلاه‌های مخصوص خود را بردارند اما زمانی که از این پیا‌ده‌روی‌ها بازمی‌گردند و وارد هوابند (Airlock) می‌شوند، می‌توانند کلاه‌هایشان را از سر بردارند. اغلب آن‌ها در پاسخ به این سوال فضا چه بویی می‌دهد، اعلام کرده‌اند که در فضا، بویی ناخوشایند احساس کرده‌اند. چرا در فضا جاذبه کم است؟

معمولا پس از برداشتن کلاه، فضانوردان بوی عجیبی را حس می‌کنند. برخی از آن‌ها اعلام کرده‌اند بوهایی مانند بوی مسابقات اتوموبیل‌رانی، باربیکیو، لنت ترمز، فلز در حال سوختن یا ذوب شدن، کلوچه بادامی سوخته و باروت را حس کرده‌اند. از این توصیفات به هیچ‌وجه نمی‌توان برداشت درستی داشت و ظاهرا درک جزئیات این بو برای ما انسان‌ها، کاری به‌شدت دشوار است.

دومنیک آنتونلی (Dominic A. Antonelli)، خلبان برنامه شاتل ناسا، می‌گوید: «توصیف دقیق بوی فضا سخت است، اما به جرات می‌توان گفت فضا بویی متفاوت در مقایسه با هر چیز دیگر دارد.»

سحابی شعله

بوی فضا از کجا می‌آید؟

نظریه‌های مختلفی درباره منشا رایحه فضا وجود دارد. یکی از این تئوری‌ها اعلام می‌کند این بو، زمانی به وجود می‌آید که یک ستاره می‌میرد. زمانی که ستاره‌ای در حال مردن است، مجموعه‌ای از ترکیبات بد بو به نام هیدروکربن‌های آروماتیک چندحلقه‌ای (PAH) در فضا آزاد می‌کند. یکی دیگر از نظریه‌ها نیز مربوط به یک واکنش شیمیایی به نام اکسیداسیون می‌شود.

زمانی که فضانوردان وارد هوابند می‌شوند، اکسیژن تک‌اتمی (O) روی همه چیز از لباس‌ها گرفته تا تجهیزات وجود دارد. دانشمندان باور دارند در هوابند، اکسیژن تک‌اتمی با اکسیژن دواتمی (O2) ترکیب می‌شود و در نتیجه این اکسیداسیون، ازون (Ozone) به وجود می‌آید و این ترکیب، دلیلی است که فضانوردان بوهایی عجیب احساس می‌کنند.

در هر حال آن طور که به نظر می‌رسد، فعلا توصیف رایحه فضا کار آسانی نیست، اما احتمالا در آینده‌ای نزدیک با گسترش تحقیقات ناسا، منشا دقیق و دلیل وجود این بوی عجیب شناسایی شود.

 

منبع gadgetnews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=66256
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها