صدای سیاهچاله‌ها برای اولین بار منتشر شد+ویدئو

6 30,788

دانشمندان توانسته‌اند اشعه ایکس ساطع‌شده از ۸ سیاهچاله دوتایی در حال تابش در کهکشان راه شیری را به امواج صوتی تبدیل کنند تا بتوان صدای سیاهچاله را شنید. سیاه‌چاله‌‌های مورد بررسی در این مطالعه، جرمی معادل ۵ تا ۱۵ برابر خورشید دارند و همگی از ستاره‌ای مشابه آن تغذیه می‌کنند.

دانشمندان در ابتدا شاهد برون‌دادهای بزرگی از پرتوهای ایکس بوده‌اند که چند هفته طول کشیده‌ است. در این مدت سیاه‌چاله‌‌ها تاج درخشانی را ایجاد و فوار‌ه‌ای از مواد را با سرعت نور به فضا پرتاب می‌کردند. سپس در طول چند روز تاج محو شد و فواره‌ها نیز آرام گرفتند. صدای سحابی چشم خدا را بشنوید (ویدئو).

سیاه‌چاله‌های دوتایی

سیاه‌چاله‌های دوتایی، به صورت دوتایی در یک سامانه به دور هم می‌چرخند و به همین دلیل، دیسک برافزایشی بزرگ‌تر شده و تابش اشعه ایکس نیز بیشتر است. مجموعه‌ای از گاز و گرد و غبار بسیار داغ سیاه‌چاله را احاطه کرده است که قرص برافزایشی (Accretion Disc) نام دارد.

وقتی مقداری از این مواد داغ به درون سیاه‌چاله سقوط می‌کند، اشعه ایکس از سیاه‌چاله ساطع می‌شود. در سیاه‌چاله‌های دوتایی پرتو ایکس (X-ray Binary)، سیاه‌‌چاله اصلی به دور یک ستاره نزدیک می‌چرخد و از آن تغذیه می‌کند که این امر باعث روشن شدن اطراف آن‌ها به دلیل تابش پرتوهای ایکس می‌گردد.

سیاه‌چاله دوتایی کهکشان راه شیری
سیاه‌چاله دوتایی

به گفته پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست (MIT)‌ آمریکا با درک فوران این سیاه‌چاله‌ها از طریق گوش دادن به پژواک آن‌ها، قادر خواهیم بود نقش سیاه‌چاله را در تولد کهکشان درک کنیم. شایان ذکر است این داده‌ها از نایسر (NICER)، تلسکوپ ناسا در ایستگاه فضایی بین‌المللی، به دست آمده است که تابش اشعه ایکس از منابعی مانند سیاه‌چاله‌ها و ستاره‌های نوترونی را ثبت و ضبط می‌کند.

منبع gadgetnews digiato
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=66158
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هانی
هانی
1 سال قبل

یه ماهواره غیرمذاب بفرستید داخل سیاه چاله

مائده
مائده
1 سال قبل

من سوال داشتم این سیاه چاله چه هست به چه دردی میخوره
و یک خواهش داشتم که اینارو شب نگذارید آدم خوابش نمیاد می‌ره خبرا رو چک می‌کنه بعد اینو میبینه کنجکاو میشه بعد می‌ره تو خبر صدا اینو میشنوه جونش در میاد

آقای همساده
آقای همساده
1 سال قبل
پاسخ به  مائده

سیاه چاله که ترس نداره، رنگ صورتیش خیلی هم قشنگه

حسین
حسین
1 سال قبل
پاسخ به  مائده

چه حرفیه البته توی خطرناک بودن یه سیاه چاله شکی نیست که میتونه منظومه شمسی رو ببلعه ولی نزدیک ترین سیاه چاله چند صد هزار سال نوری با ما فاصله داره

علی خان
علی خان
1 سال قبل
پاسخ به  مائده

😂😂😂😂😂

تنهایی
تنهایی
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

مثل صدا گرد باد یا طوفانه گریزی نیست باید تسلیم طبیت شد خیلی جالب بود