صدای سیاهچاله‌ها برای اولین بار منتشر شد+ویدئو

0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

دانشمندان توانسته‌اند اشعه ایکس ساطع‌شده از ۸ سیاهچاله دوتایی در حال تابش در کهکشان راه شیری را به امواج صوتی تبدیل کنند تا بتوان صدای سیاهچاله را شنید. سیاه‌چاله‌‌های مورد بررسی در این مطالعه، جرمی معادل ۵ تا ۱۵ برابر خورشید دارند و همگی از ستاره‌ای مشابه آن تغذیه می‌کنند.

دانشمندان در ابتدا شاهد برون‌دادهای بزرگی از پرتوهای ایکس بوده‌اند که چند هفته طول کشیده‌ است. در این مدت سیاه‌چاله‌‌ها تاج درخشانی را ایجاد و فوار‌ه‌ای از مواد را با سرعت نور به فضا پرتاب می‌کردند. سپس در طول چند روز تاج محو شد و فواره‌ها نیز آرام گرفتند. صدای سحابی چشم خدا را بشنوید (ویدئو).

سیاه‌چاله‌های دوتایی

سیاه‌چاله‌های دوتایی، به صورت دوتایی در یک سامانه به دور هم می‌چرخند و به همین دلیل، دیسک برافزایشی بزرگ‌تر شده و تابش اشعه ایکس نیز بیشتر است. مجموعه‌ای از گاز و گرد و غبار بسیار داغ سیاه‌چاله را احاطه کرده است که قرص برافزایشی (Accretion Disc) نام دارد.

وقتی مقداری از این مواد داغ به درون سیاه‌چاله سقوط می‌کند، اشعه ایکس از سیاه‌چاله ساطع می‌شود. در سیاه‌چاله‌های دوتایی پرتو ایکس (X-ray Binary)، سیاه‌‌چاله اصلی به دور یک ستاره نزدیک می‌چرخد و از آن تغذیه می‌کند که این امر باعث روشن شدن اطراف آن‌ها به دلیل تابش پرتوهای ایکس می‌گردد.

سیاه‌چاله دوتایی کهکشان راه شیری
سیاه‌چاله دوتایی

به گفته پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست (MIT)‌ آمریکا با درک فوران این سیاه‌چاله‌ها از طریق گوش دادن به پژواک آن‌ها، قادر خواهیم بود نقش سیاه‌چاله را در تولد کهکشان درک کنیم. شایان ذکر است این داده‌ها از نایسر (NICER)، تلسکوپ ناسا در ایستگاه فضایی بین‌المللی، به دست آمده است که تابش اشعه ایکس از منابعی مانند سیاه‌چاله‌ها و ستاره‌های نوترونی را ثبت و ضبط می‌کند.

منبع gadgetnews digiato