ماموریت نخستین ماه‌نورد رباتیک ناسا لغو شد

ناسا (‌NASA) در اقدامی عجیب، ماموریت تنها ماه‌نورد رباتیک خود که به منظور بررسی به سطح آن فرستاده شده بود را، لغو کرد.
در دسامبر سال ۲۰۱۷، ترامپ، رسما به ناسا اعلام کرد که بر تلاش‌های خود برای بازگرداندن انسان به ماه تمرکز کند تا پایه‌ای برای مأموریت احتمالی به مریخ باشد.
دانشمندان حاضر در ماموریت اکتشاف منابع (RP)، ماه‌نورد رباتیکی که به مدت یک دهه، برای کشف یک منطقه قطبی از ماه، در حال توسعه بود، حیرت خود را از این تصمیم بیان کردند.
در نامه‌ای که در تاریخ ۲۶ آوریل سال جاری توسط گروه تجزیه و تحلیل اکتشاف قمری (LEAG) منتشر شد، آمده است:«ما اکنون می‌دانیم که ماموریت RP در تاریخ ۲۳ آوریل سال ۲۰۱۸ لغو شد و خواسته شده که این پروژه، تا پایان ماه مه متوقف شود. جامعه ما، به این اقدام، با دیده شک و ناامیدی نگاه می‌کند. به‌خصوص که سیاست فضایی ترامپ، ناظر رفتن ناسا به سطح ماه است».
این ماه‌نورد ، تنها وسیله‌ای است که با هدف اکتشاف منطقه قطبی ماه در حال ساخت بود و انتظار می‌رفت که بررسی‌های طراحی آن در سال آینده پیش از راه اندازی در سال ۲۰۲۰ انجام شود.
این ماموریت، نخستین فرود قمری آمریکا از زمان ماموریت آپولو ۱۷ (Apollo 17) در سال ۱۹۷۲ و نخستین ماه‌نورد رباتیک آمریکا در سطح ماه بوده است.
قرار بود این ماموریت، نخستین ماموریت کاوش سطح ماه برای جستجوی ترکیبات سبک مانند هیدروژن، اکسیژن و آب باشد.
ناسا در بیانیه آنلاین خود گفت:«برخی از ابزار RP، در ماموریت‌های آینده به کار خواهند رفت و ناسا، راهبردی برای تحقق اهداف اکتشافی قمری این آژانس ابداع خواهد کرد و همچنین، مطابق با این راهبرد، مجموعه‌ای از ماموریت‌های رباتیک را در سطح ماه، برنامه‌ریزی می‌کند.
این بیانیه، به طور خاص به هیچ برنامه‌ای برای لغو ماموریت اشاره نکرد اما ادعا کرد که ناسا، در پی یافتن راهبردی برای تکامل فضاپیماهای بزرگتر خود برای قابلیت فرود احتمالی انسان است تا افراد را برای اکتشافات طولانی‌مدت به ماه بازگرداند. براساس این بیانیه، ابزار انتخاب شده از این ماموریت، در ماه فرود خواهند آمد.
جیم بریدنستاین (Jim Bridenstine) که به‌تازگی به‌عنوان مسئول جدید ناسا انتخاب شد، اصرار دارد که آژانس فضایی آمریکا، به انجام اکتشاف قمری متعهد است.